Ako zistíte, že vášmu telu chýbajú vitamíny? | Blog Mall.sk

Najčastejšie znaky, že vášmu telu chýbajú vitamíny a dôležité živiny

Aby ľudské telo správne fungovalo, potrebuje dostatok vitamínov a minerálov. Ak ich nemá, ľahko sa stane obeťou baktérií a vírusov a začnú sa objavovať zdravotné problémy. Nedostatok jedného vitamínu totiž môže poškodiť celé telo. Spísali sme pre vás najčastejšie varovné signály, podľa ktorých spoznáte, aká látka vášmu telu chýba.

Únava a kožné problémy

Kombinácia týchto príznakov signalizuje nedostatok vitamínu A. Tento vitamín zlepšuje imunitu, urýchľuje hojenie rán a predovšetkým zlepšuje zrak. Človek vďaka nemu dobre vidí za šera a lepšie rozoznáva farby. Jeho nedostatok sa na tele prejavuje:

• šeroslepotou, suchým okom alebo zápalom spojiviek,

• zvýšeným výskytom suchej kože, akné alebo stareckých škvŕn,

• náchylnosťou k chorobám dýchacích ciest.

Kde ho nájdete: Vitamín A najčastejšie nájdete v mrkve, špenáte, rybom tuku, masle, keli alebo tekvici.

Krvácavosť, podliatiny a pomalé hojenie rán

Spomínané symptómy spôsobuje nedostatok vitamínu C, ktorý je pre ľudské telo kľúčový. Chráni totiž človeka pred bežnými chorobami, srdcovými problémami a spomaľuje starnutie tela. Nedostatok vitamínu C sa prejavuje:

• krvácaním nosa a ďasien,

• podliatinami a zhoršeným hojením rán,

• vysokým krvným tlakom,

• nadváhou,

• vypadávaním vlasov

• alebo zvýšenou únavou.

Kde ho nájdete: Pred týmito problémami vás ochráni približne 85 mg vitamínu C denne, čo je napríklad jeden pomaranč. Vitamín C ale nájdete aj v brokolici, paprike, jahodách, zemiakoch, kapuste, petržlene a všetkých citrusových plodoch.

Vitamíny a minerály pre celú rodinu nájdete aj MALL.SK. >>

Brokolica je okrem vitamínu C tiež bohatým zdrojom pre telo dôležitý horčík.Brokolica je okrem vitamínu C tiež bohatým zdrojom pre telo dôležitý horčík. • 

Afty, ekzémy, únava a zlá nálada

Týmito príznakmi sa prejavuje nedostatok vitamínov zo skupiny B, súhrnne nazývané ako B-komplex. Najmä nedostatok vitamínu B6 sa prejavuje:

• aftami a rozpraskanými kútikmi,

• ekzémami na rôznych častiach tela,

• zlou náladou,

• a zvýšenou nervozitou.

Kde ho nájdete: Vitamíny B-komplex nájdete okrem doplnkov stravy v bravčovom mäse, rybách, pečeni, orechoch, strukovinách, vajciach alebo celozrnnom chlebe.

Depresia a boľavé kĺby

Nedostatok vitamínu D sa typicky prejaví až po dlhšej dobe, o to je potom zákernejší. Vitamín si telo zhruba od mája do septembra vytvára samo vďaka slnečnému žiareniu, preto ho v zimných mesiacoch zaraďte tiež do svojej stravy. Nedostatok vitamínu D spoznáte podľa:

• mäknutia kostí alebo zväčšenia kĺbov,

• depresií, podráždenosti a porúch spánku,

• krátkozrakosti, vypadávaniu zubov a svalovej slabosti

• a toho, že ste často chorí.

Okrem slnečných lúčov nájdete vitamín D tiež v potrave, konkrétne v rybách, mandliach, pečeni alebo vajciach.

Vyskúšajte zdravé a originálne recepty s karfiolom. >>

Nespavosť a osteoporóza

Osteoporóza alebo rednutie kostného tkaniva sa prejavuje slabými kosťami, ktoré sú náchylné na zlomeniny. Príčinou tejto choroby je často nedostatok pohybu a vápnika. Nedostatok vápnika ďalej spôsobuje:

• nespavosť a zvýšenú únavu,

• svalové kŕče

• a zvýšenú kazivosť zubov.

Vápnik svojmu telu doplníte pomocou mliečnych výrobkov, orechov, maku či sarrdiniek.

Slabá imunita a úbytok svalov

Bielkoviny sú základným stavebným materiálom nášho tela, ktoré bez nich stráca svalovú hmotu a stáva sa ľahkým terčom chorôb. Nedostatok bielkovín sa najčastejšie prejavuje:

• opuchmi nôh a viečok,

• lámaním nechtov,

• úbytkom svalov,

• slabou imunitou a pomalým hojením rán,

• únavou, nespavosťou a depresiami.

Jedálniček bohatý na bielkoviny obsahuje mäso, vajcia, Mliečne výrobky, orechy, strukoviny, sóju alebo tofu.

Na nedostatok bielkovín často trpia vegáni, ktorí musia namiesto živočíšnych bielkovín siahnuť po tofu, sóji alebo strukovinách.Na nedostatok bielkovín často trpia vegáni, ktorí musia namiesto živočíšnych bielkovín siahnuť po tofu, sóji alebo strukovinách. • 

Závraty a malá výdrž

Ak máte závraty a ste často zadýchaný, možno máte nedostatok železa. Ľudia s pestrou stravou typicky nedostatkom železa netrpia, ale často sa s ním stretávajú ženy počas menštruácie či po tehotenstve, seniori a malé deti. Železo je dôležité, pretože tvorí červené krvinky a hemoglobín, bez ktorých sa človek stretáva s:

• poruchami sústredenia,

• únavou,

• nedostatkom dychu pri námahe,

• bledou pokožkou

• a rizikom chudokrvnosti.

Železo telu doplníte prostredníctvom orechov, marhúľ, sliviek, červenej repy, brokolice, pečene alebo žĺtkov.

Pokiaľ na svojom tele dlhodobo spozorujete vyššie spomenuté signály, zaraďte do jedálnička suroviny, ktoré danú látku obsahujú, alebo siahnite po doplnkoch stravy. Ak chcete presne vedieť, ako ste na tom s nedostatkom danej látky, zájdite k svojmu praktickému lekárovi na odbery krvi.

Vitamíny nájdete aj v sušenom ovocí. Prečítajte si, ako ho správne sušiť. >>

Blíži sa obdobie vírusových ochorení. Aby ste nemuseli chorí behať po nákupoch, nechajte si od nás priviezť domáce zásoby až k dverám.

 

Top 5