7 spôsobov, ako posilníte svoju imunitu | Blog Mall.sk

Predchádzajte chorobe: 7 spôsobov, ako posilníte svoju imunitu

Nečakajte, až vás zastihne choroba, a radšej dopredu zoceľte svoje zdravie. Vaša imunita totiž potrebuje pomoc na to, aby vás mohla ďalej chrániť. Stačí, keď dodržíte pár zásad.

Imunita je ako vaše brnenie, chráni vás pred všadeprítomnými bacilmi, vírusmi a škodlivými látkami. Oproti rytierskemu brneniu sa tá vaša ale neustále oslabuje a posilňuje.

Oslabeniu imunity často nepredídete. Môžu za neho totiž trebárs:

• menštruácia,

• chronické ochorenia,

• hádky či zlé vzťahy,

• antibiotiká,

• prísne diéty,

• osamelosť

• a vek.

1. Pestrá strava

Vyvážená a pestrá strava je odpoveďou snáď na všetky problémy. Zamyslite sa preto nad tým, čo jete, obmedzte potraviny plné prepáleného tuku a pridajte si porciu ovocia a zeleniny.

Aké potraviny zaručene vašu imunitu nakopnú?

  • cesnak - pôsobí proti infekciám
  • citrusy - zásobáreň vitamínu C
  • jačmeň a ovos - obsahujú betaglukany
  • hovädzie mäso - nájdete v ňom zinok
  • čierny a zelený čaj - obsahujú L-theanin
  • losos - má v sebe vitamín D

Pestrá strava je základ pre správne fungovanie organizmuPestrá strava je základ pre správne fungovanie organizmu • 

2. Vitamíny a minerály

Hoci je zdravá strava základ, doplňte chýbajúce vitamíny a minerály pomocou tabletiek. Pred zakúpením porovnajte zloženie jednotlivých výrobcov, niektoré totiž obsahujú násobne menej látok ako iné. Pri vitamínoch často platí, že sa vám oplatí trochu priplatiť.

Aké vitamíny a minerály sa vám na posilnenie imunity budú hodiť:

zinok, minerál, ktorý posilňuje obranyschopnosť a urýchľuje uzdravenie, nasaďte ho čo najskôr pri prvých príznakoch choroby,

všetky vitamíny B, ktoré pomáhajú imunitnému systému správne fungovať,

vitamín D, ktorý pomáha bunkám bojovať s infekciou,

železo, ktoré podporuje imunitu. Často sa predáva v kombinácii s vitamínom C, pretože ten uľahčuje vstrebávanie železa.

Náš tip: Denne vám stačí 200 mg vitamínu C. Ak fajčíte, beriete antikoncepciu alebo ste nastávajúca či dojčiaca mamička, dávku zvýšte na dvojnásobok. A ak ste práve chorí, pokojne na päťnásobok.

Vitamíny a minerály máme na MALL.SK >>

3. Menej stresu

Ak je toho práve veľa, tak sa zastavte a nadýchnite. Stresovanie vám totiž určite nepomôže. Vedci zistili, že stres podporuje skryté infekcie, s ktorými by sa inak naše telo vysporiadalo.

V momente kedy vás začnú ovládať emócie, spomaľte a zhlboka dýchajte. Pri nádychu a výdychu pomaly počítajte do troch, tým sa upokojíte a zmeníte myšlienky. Nádychom pritom naplňte celý priestor brucha.

Podobne môže vyzerať aj vaša pravidelná preventívna meditácia, ktorou zvýšite svoju odolnosť proti stresu. Ako na ňu?

• Sadnite si na zem do pokojnej a tichej miestnosti, v ktorej nikto ďalší nie je. Alebo k jazeru, na lúku, do lesa, kdekoľvek je vám dobre.

• Hlboko sa nadýchnite. Tak hlboko, že už sa vám do pľúc žiadny kyslík nezmestí.

• A potom vydýchnite, aby ste všetok vzduch dostali z tela von.

• Nádych a výdych opakujte trikrát.

Na meditáciu si nájdite päť minút každý deň, postupne pridávajte počet nádychov a výdychov.

Zakončite alebo naštartujte svoj deň krátkou yógovou asánou,ktorá vás zaručene dostane do pohody. Alebo sa len na chvíľku zastavte a sústreďte sa na správne dýchanieZakončite alebo naštartujte svoj deň krátkou yógovou asánou,ktorá vás zaručene dostane do pohody. Alebo sa len na chvíľku zastavte a sústreďte sa na správne dýchanie • 

4. Dostatok spánku

Jedným z dôsledkov nadbytočného stresu sú problémy so spánkom. Nedostatok spánku ale ovplyvňuje naše budúce zdravie, pretože podráža imunitu. Poriadne si teda ujasnite priority a spánok posuňte na čelnú pozíciu rebríčka.

Denne spite medzi 7 až 9 hodinami. Aby ste sa v noci nebudili svetlami z ulice alebo jasným mesiacom, spálňu dobre zatemnite, prípadne použite masku na spanie.

Teplotu v spálni nastavte radšej o kúsok chladnejšie, než aká vám vyhovuje cez deň. Odborníci odporúčajú teplotu medzi 15 a 18 °C. Ak vám to nevadí, nechávajte si pootvorené okno na vetračku, s čerstvým vzduchom sa totiž lepšie spí.

5. Dostatok pohybu

Športom ku zdraviu. Pravidelným pohybom totiž podporujete nielen svoju fyzičku a peknú postavu, ale aj silu imunity. A nebuďte leniví ani, keď sa vám práve nechce. Každý sa do športu musí trochu nútiť, po akci ale budete radi, že ste sa prekonali.

Medzi jednoduché športy pre každého, ktoré môžete cvičiť aj doma, patria:

• skákanie cez švihadlo,

• jóga,

• aerobik,

• pilates,

• točenie obručou

• alebo napríklad tanec.

Ak vôbec neviete, ako cvičiť, nájdite si svoje video pre začiatočníkov na YouTube.

Nezabudnite na pravidelný pohyb a nájdite si čas na utuženie kondície.Nezabudnite na pravidelný pohyb a nájdite si čas na utuženie kondície. • 

6. Probiotiká

Imunita súvisí so zdravými črevami. A tým svedčia práve probiotiká, živé baktérie mliečneho kvasenia. Probiotiká nájdete v jogurtoch, kvasených potravinách a kefíri, doplniť ich ale môžete aj tabletkami.

A čo vlastne probiotiká v črevách robia? Bojujú proti zlým baktériám, ktoré narušujú črevnú mikroflóru a tým aj obranyschopnosť tela. Bunky obranného systému sa totiž tvoria práve v črevách.

AK práve beriete antibiotiká, lekár vám možno odporučil vyvážiť ich probiotikami. Antibiotiká totiž v črevách ničia tie zlé aj dobré baktérie. Z rovnakého dôvodu probiotiká nejedzte v rovnakom čase ako antibiotiká, pretože tie môžu vstrebávanie prospešných látok narušiť. Probiotiká si dajte 6 až 8 hodín po dávke antibiotík.

7. Dobrá nálada

Váš psychický stav pôsobí na vaše zdravie, dobrá nálada je teda ako kúzlo. Pozitívne myslenie naozaj pomáha rýchlejšiemu vyliečeniu z chorôb a skrátenie doby rekonvalescencie. Rovnako tak sa úsmevom bojuje proti stresu, lepšie sa nám po pozitívnych myšlienkach spí a tým sa posilňuje aj naša imunita. Nech už sa deje čokoľvek, nezabudnite si preto uchovať kladné myšlienky a vieru v to, že všetko dobre dopadne.