Zatočte konečne so stresom: ako na domácu psychohygienu

Baza čierna proti nádche, gaštanovú masť na kĺby, ale čo použiť na roztržitosť a niekoľkodňovú zlú náladu? Psychohygiena pomáha vrátiť duševný pokoj a slúži ako prevencia pred syndrómom vyhorenia alebo závažným psychickým ochorením. Prečítajte si, ako na ňu.

1. Majte realistické očakávania od svojich nálad

Aj ten najväčší smejko má niekedy mizerný deň. Od rána sa nič nedarí, ako by sa celý svet rozhodol urobiť človeku zo života peklo. V takých chvíľach je pochopiteľné, že s uchýlite k nadávkam, smútku a duševný pokoj zmizne kdesi v diaľke.

Zastavte sa a zmonitorujte situáciu. Pomenujte si v duchu, prečo sa skutočne hneváte a dovoľte si hnev, úzkosť alebo len zlú náladu prameniacu napríklad z únavy skutočne prežiť.

Smútok, melanchólia alebo hnev patria k životu tak ako veselá nálada a spokojnosť. Dovoľte si všetky emócie prežiť a neodsudzujte sa za ne.Smútok, melanchólia alebo hnev patria k životu tak ako veselá nálada a spokojnosť. Dovoľte si všetky emócie prežiť a neodsudzujte sa za ne.

2. Buďte na seba dobrí

Ak si niekedy v duchu nadávate, že ste boli málo pohotoví, mali sa rozhodnúť inak alebo stále dookola rozoberáte pre vás stresujúce situácie, s psychohygienou príde zmena. Namiesto nekonečných výčitiek so sebou skúste v duchu hovoriť tak, ako by ste hovorili s dobrým kamarátom.

Takýto prístup totiž zaistí, že na seba budete omnoho lepší. Často sme strojcami stresujúcich situácií my sami. Neustále sebaobviňovanie však nie je pre vašu dušu zdravé.

Slovami útechy na sebe rozhodne nešetrite. Väčšinou sme sami sebe najtvrdšími sudcami.Slovami útechy na sebe rozhodne nešetrite. Väčšinou sme sami sebe najtvrdšími sudcami.

Náš tip: Ak si nemôžete odpustiť, že ste napríklad nereagovali tak, ako ste chceli, zhodnoťte, či je ešte možné situáciu zmeniť. Môžete napríklad známemu vysvetliť, že i keď ste mu sľúbili pomoc so sťahovaním, precenili ste svoje sily a nestihnete to. Nevymýšľajte si klamstvá alebo výhovorky. Rovno priznajte, že ste ho nechceli odmietnuť alebo sklamať, ale vaše sily na to naozaj nestačia.

A ak vyhodnotíte, že zmena už nie je možná, neobviňujte sa. Prijmite situáciu za hotovú vec a snažte sa kvôli nej netrápiť.

3. Doprajte si dobrú stravu

Jedálniček zložený iba z ťažkých jedál v neskorých hodinách neprospieva fyzickému, ale ani psychickému zdraviu.

Dobré a vyvážené jedlo v dobrej spoločnosti podporí psychickú pohodu.Dobré a vyvážené jedlo v dobrej spoločnosti podporí psychickú pohodu.

Snažte sa preto vyhradiť si na jedlo dostatok času, vychutnávajte si každé sústo a nezabúdajte na prísun čerstvej zeleniny, ovocia, semienok a orechov. Pridajte do svojho jedálneho lístka napríklad chutné detoxikačné nápoje.

>> Vyberte si ideálny prístroj na smoothie. <<

Čučoriedky, banán, špenát a chia semienka. Nebojte sa vyskúšať nezvyčajné kombinácie.Čučoriedky, banán, špenát a chia semienka. Nebojte sa vyskúšať nezvyčajné kombinácie.

Prípadné prehrešky proti zdravému stravovaniu si odpusťte, snažte sa im nabudúce vyhnúť a venujte viac času cvičeniu.

4. Každý deň na chvíľu vypnite

Schovajte mobil, zatvorte notebook a choďte radšej na prechádzku. Pri nej si urobte čas prebrať sa svojimi pocitmi, prežite naplno radosť i smútok. Poriadne nakopnutie šišky alebo radostné dupnutie do mláky vám pri psychohygiene pomôžu.

Obrazovkám sa vyhýbajte aj pred spánkom. Ušetrený čas na sociálnych sieťach venujte napríklad dobrej knihe.

5. Nastavte si ciele, ktoré vás namotivujú, ale nepohltia

Predsavzatia sú výbornou motivačnou pomôckou nielen na začiatku roka. Keď si ich však nevhodne zvolíte, nebudú vás posúvať, ale skôr zašliapavať hlbšie do pocitov nedokonalosti a stresu.

Nenechajte sa prehnanými nárokmi zahnať do kúta. Vďaka realisticky splniteľným cieľom sa budete cítiť lepšie.Nenechajte sa prehnanými nárokmi zahnať do kúta. Vďaka realisticky splniteľným cieľom sa budete cítiť lepšie.

>> Pozrite sa, aké prostredie si na psychohygienu a spokojný život budujú najšťastnejšie severské národy. <<

 

Odporúčame