Hľadajte skutočnú príčinu
Ak sa dieťa návratu do školy obáva, možno má školu spojenú s nepríjemným zážitkom. Pokúste sa zistiť, kde nastal problém.
- Nechajte vaše dieťa popísať, ako vyzerá všedný školský deň.
- Spýtajte sa, čo dieťaťu robí v škole najväčšiu radosť.
- Pozorne si vypočujte, čo naopak deň v škole dokáže sprotiviť.
Nezabudnite, že sa pýtate na pocity. Neexistuje teda dobrá alebo zlá odpoveď, každý z pocitov alebo zážitkov je dôležitý.
Zistite viac o vzťahoch so spolužiakmi
Takéto rozprávanie sa vám môže zdať zbytočné, ale často vďaka nemu odhalíte, prečo sa váš potomok do školy nehrnie.
Dajte dieťaťu najavo, že vás naozaj zaujíma, ako sa v kolektíve cíti a čo prežíva. Neponúkajte ale okamžité riešenie a neberte situáciu do vlastných rúk. Zodpovednosť za vzťahy so spolužiakmi by mala zostať na dieťati. Môžete ale pomôcť s nastavením pomyselného zrkadla.
Všetky situácie skúste rozobrať aj z druhého uhla pohľadu. Pomôžte dieťaťu nájsť príčinu hádky alebo sporu.
Nikdy ale nezabudnite uznať pocity dieťaťa a jeho uhol pohľadu nijako nepodceňujte. Poukážte ale na to, že ostatní môžu situáciu vnímať inak.
Ak napríklad spolužiak zobral knihu, v ktorej si chcel váš školák ešte listovať, vysvetlite mu, že chápete, ako ho to naštvalo. Pripomeňte mu ale, že spolužiak nemusí tušiť, že si chcel knihu ďalej prezerať. Pobavte sa o možnom riešení situácie – napríklad o návrhu, že môžu v knihe listovať spoločne.
Ponúknite pomoc
Pokiaľ už poznáte príčinu trápenia, skúste spoločne vymyslieť, ako sa z nepríjemnej situácie dostať. Pri hľadaní riešenia vychádzajte aj z toho, čo ste zistili počas pokusov o pochopenie ostatných spolužiakov. Nie vždy je nutná zmena správania, niekedy stačí odlišný uhol pohľadu.
Cesta k nájdeniu riešenia nemusí byť ľahká.
- Vyriešte, čo by dieťa potrebovalo, aby sa v podobnej situácii cítilo lepšie. Keby ho niekto vypočul? Keby sa mohlo cez prestávku s hračkou hrať o chvíľu dlhšie?
- Konfliktné situácie si s deťmi pokojne prehrajte ako divadlo.
- Uistite ich, že nech sa rozhodnú akokoľvek, budete ich mať radi.
Ani na prvý pohľad bláznivé návrhy ale nezavrhujte. Vysvetlite, prečo si myslíte, že by takéto riešenie nebolo ideálne a ako by sa ohľadom neho mohli cítiť ostatní, vrátane vás.
Ak chce napríklad dieťa chodiť do inej školy, vysvetlite mu, že vám takéto riešenie nevyhovuje. Povedzte mu, že vy by ste o neho mali v susednej štvrti strach a aj niektorým spolužiakom by sa cnelo. Spoločne premýšľajte, ako to urobiť, aby riešenie vyhovovalo čo najviac obom stranám.
Buďte príkladom
Deti školu často vnímajú ako svoju prácu. Rovnako ako rodičia idú do zamestnania, ony musia ísť každý všedný deň do školy. Pokiaľ ale vidia, že vás práca nebaví a len otravuje, môžu toto znechutenie začať preberať aj na seba.
Hovorte s nimi teda otvorene o svojej práci a vašich pocitoch z nej. Nech vidia, že je normálne mať trému pred písomkou alebo sa naopak tešiť na zaujímavý výlet. Budete si oveľa bližší a zároveň si vytvoríte pekný zvyk zdieľania vašich myšlienok.
Vymyslite, ako si rok spríjemniť
Ponúknite dieťaťu, že spolu strávite viac času a školské povinnosti si uľahčíte.
- Určite si deň, kedy si školák môže domov priviesť spolužiaka a robiť si úlohy spoločne.
- Objavujte nové miesta v okolí vášho bydliska aj školy.
- Skúste sa spoločne nadchnúť aj pre menej obľúbené školské predmety.
Nie každý predmet musí byť pre dieťa srdcovou záležitosťou. Skúste preto vyzdvihnúť klady predmetu alebo učivo rovno aplikujte do praxe. Môžete napríklad:
- spočítať trasu výletu,
- pozrieť sa na rozprávku v cudzom jazyku,
- precvičovať pravopis na diktátoch z obľúbenej knihy,
- vymyslieť vlastný fyzikálny alebo chemický pokus
- alebo si zasadiť vlastné bylinky, či určovať druhy rastlín na záhrade.
V škole by sa deti mali cítiť pohodlne. Porozprávajte sa teda o tom, či školákom vyhovuje ich vybavenie, oblečenie a školské pomôcky.
Máte ďalší tip, ako deťom uľahčiť návrat do školských lavíc? Podeľte sa oň s nami na našom Facebooku.