Výber autosedačky krok za krokom

Prvú autosedačku zaobstarajte dieťaťu ešte pred narodením, pretože ju bude potrebovať, keď pôjdete z pôrodnice. Len čo trochu podrastie, musíte prikúpiť ešte minimálne jednu, skôr však dve ďalšie. V autosedačke by dieťa malo cestovať tak dlho, kým neváži viac než 36 kg alebo nemeria viac než 150 cm.

1. Ako zistiť správnu veľkosť?

Kľúčovým kritériom pri výbere veľkosti autosedačky je hmotnosť dieťaťa. Väčšina autosedačiek dnes spĺňa bezpečnostnú normu ECE R44 (oranžový štítok). Tá rozdeľuje autosedačky do piatich veľkostných Kategórií, kde rozhodujúcou je hmotnosť dieťaťa:

Kategórie sedačiek podľa normy ECE R44:

Kategórie autosedačiek podľa normy ECE R44.Kategórie autosedačiek podľa normy ECE R44.

Autosedačky z Kategórií 0 a 0+ možno poznáte pod názvom vajíčko, prípadne škrupinka. Tieto sedačky sa do auta vždy inštalujú proti smeru jazdy, vďaka držadlu v nich dieťa môžete prenášať alebo ich napríklad ukotviť na kočík.

Vždy si dajte pozor, aby bol váš kočík s vajíčkom kompatibilný. A sledujte aj hmotnosť vajíčka, čím ľahšie je, tým ľahšie sa vám bude prenášať.

Autosedačka Kategórie 0/0+. Má držadlo na prenášanie a ak to výrobca dovoľuje, ukotvíte ju aj na kočík.Autosedačka Kategórie 0/0+. Má držadlo na prenášanie a ak to výrobca dovoľuje, ukotvíte ju aj na kočík.

2. Koľko autosedačiek bude celkom treba?

Ak ste sa teraz zhrozili, že svojmu dieťaťu musíte postupne zaobstarať sedačku z každej kategórie – celkom teda 5 kusov – hneď na začiatok vás upokojíme: nemusíte.

Samotní výrobcovia jednotlivé Kategórie kombinujú. Zlatou strednou cestou je nákup troch autosedačiek: jednej z kombinovanej Kategórie 0/0+, druhej z Kategórie I a tretej z kombinovanej Kategórie II/III.

Ak nemáte dosť financií a tri autosedačky sú na vás priveľa, môžete zvoliť ekonomickejší variant a kúpiť len dve: z Kategórie 0/0+ a I/II/III, prípadne 0/0+/I a II/III.

Rozhodnutie je na vás i na tom, ako rýchlo porastie vaše dieťa. Myslite iba na to, že napríklad sedačka I/II/III by mala mať nastaviteľnú výšku opierky hlavy aj snímateľný poťah, pretože dieťa v nej môže jazdiť viac než 10 rokov – a za ten čas určite vyrastie a pár poťahov zlikviduje.

3. Ako zistím, že dieťa už potrebuje väčšiu autosedačku?

V Kategóriách 0, 0+ a I platí, že hneď ako dieťa hlavou prevyšuje horný okraj sedačky, je nutné ho presadiť do vyššej Kategórie (alebo zvýšiť opierku). Vo vyšších Kategóriách (II a III) môžete dieťa v sedačke nechať dovtedy, než mu horný okraj operadla siaha do výšky očí, prípadne než ramená presiahnu maximálnu výšku bezpečnostného pásu.

Väčšie dieťa môže hlavou presahovať okraj sedačky, problém však je, že ramená tu presahujú výšku pásu.Väčšie dieťa môže hlavou presahovať okraj sedačky, problém však je, že ramená tu presahujú výšku pásu.

Niekedy však nastane situácia, kedy dieťa hlavou prevyšuje horný okraj, ale hmotnostne ešte nedosahuje do vyššej Kategórie. Napríklad 8 kg dieťa, ktoré už prevyšuje sedačku 0/0+ (0-13 kg), ale váhovo nedosahuje do vyššej Kategórie I (9-18 kg). V takom prípade musíte zvoliť sedačku z Kategórie 0/0+/I (0-18 kg). Až z tejto vyrastie, bude schopné prejsť do Kategórie vyššej.

Zapamätajte si, že než dieťa vyberiete z vajíčka (Kategória 0/0+) a posadíte do klasickej „posmernej” autosedačky Kategórie I, musí mať najmenej 9 mesiacov, vážiť najmenej 9 kg a zvládať samostatne sedieť. Ak toto nespĺňa a vajíčko už mu je malé, zvoľte vyššie zmienenú Kategóriu 0/0+/I (0-18 kg).

4. ECE R44 alebo i-Size?

Od roku 2013 spoločne s ECE R44 existuje taktiež nová bezpečnostná norma i-Size (ECE R129). Tá by mala už v roku 2018 pôvodnú normu R44 úplne nahradiť, pretože autosedačky i-Size sú podľa odborníkov bezpečnejšie. Dôvodov je hneď niekoľko:

  • autosedačky i-Size sú testované aj na bočné nárazy,
  • autosedačky i-Size vždy kotvíte pomocou ISOFIXu (viď kapitolu o kotvení nižšie),
  • v autosedačkách i-Size dieťa do 15 mesiacov veku musí cestovať v protismere jazdy (podľa normy R44 musí v protismere cestovať len do hmotnosti 9 kg, čo je cca do 9 mesiacov),
  • autosedačky i-Size nie sú kategorizované podľa hmotnosti dieťaťa, ale podľa jeho výšky.

Znamená to teda, že norma R44 nie je bezpečná? Nie. Ak správne zvolíte veľkosť sedačky, budete kotviť ISOFIXom a nájdete výrobcu, ktorý ponúka autosedačky pre väčšie deti (9-18 kg) s možnosťou kotvenia v protismere, najväčšie výhody i-Size zotriete.

Crash testy navyše nepreukazujú, že by autosedačky i-Size boli bezpečnejšie než R44. Výsledky sa líšia od výrobcu k výrobcovi a kus od kusu. Crash testom sa budeme v článku venovať nižšie.

Čím dlhšie dieťa cestuje v protismere jazdy, tým lepšie pre jeho bezpečnosť.Čím dlhšie dieťa cestuje v protismere jazdy, tým lepšie pre jeho bezpečnosť.

5. Kotvenie pásmi alebo ISOFIXom?

Všetky autosedačky môžete do auta pripútať pomocou klasických bezpečnostných pásov, čo je pohodlné v tom, že sedačku bez problémov umiestníte do každého auta. Na druhú stranu ale hrozí, že sedačku ukotvíte zle.

Bezpečnejší (a bohužiaľ i drahší) je systém kotvenia ISOFIX, ktorý je tak jednoduchý, že vám pri inštalácii takmer neumožňuje urobiť chybu. Sedačka pri kotvení ISOFIXom pevne drží na svojom mieste aj v prudkých zákrutách.

Aj podľa štatistík nemeckých poisťovní rodičia sedačku s ISOFIXom správne pripútajú v 97 % prípadov, zatiaľ čo sedačku bezpečnostnými pásmi iba v 3 prípadoch z 10.

Musíte si ale ustrážiť, aby ISOFIX mala ako autosedačka, tak i vaše auto. Kotviaci systém totiž existuje iba od roku 2002, takže staršie (aj niektoré novšie) vozidlá ho nemajú.

ISOFIX nájdete na zadných sedadlách, býva zakrytý odnímateľným krytom. Niektoré autá majú ISOFIX aj na prednom sedadle, ak sedačku kotvíte tu, nezabudnite deaktivovať airbag spolujazdca.

Autosedačky z kategórií 0/0+ môžete ISOFIXom ukotviť jedine prostredníctvom základne, ktorú musíte dokúpiť. Dávajte si pri tom pozor, aby bola základňa s vajíčkom kompatibilná.

Kotvenie ISOFIXom je jednoduché – iba zacvaknete „žraloka“ do pripravenej podkovy v aute.Kotvenie ISOFIXom je jednoduché – iba zacvaknete „žraloka“ do pripravenej podkovy v aute.

6. Akými bezpečnostnými testami sa riadiť?

Najlepšie výsledky v bezpečnostných testoch majú dlhodobo značky Römer, Cybex alebo Maxi-Cosi – kúpou týchto autosedačiek nič nepokazíte. To však neznamená, že ostatným výrobcom by sa viedlo zle.

Najznámejšie a najrešpektovanejšie testy autosedačiek robí nemecký autoklub ADAC, na ktorého stránkach nájdete výsledky stoviek rôznych autosedačiek. V Česku sa bezpečnosťou autosedačiek zaoberá napríklad dTest.

7. Na čo si ešte dávať pozor?

Nikdy nekupujte autosedačku z druhej ruky, pretože neviete, či nie je poškodená. Autosedačku vymeňte taktiež v prípade autonehody – i keď na prvý pohľad možno vyzerá byť v poriadku, mikrotrhliny v konštrukcii môžu znížiť jej bezpečnosť.

Všímajte si aj detaily – výborná je už zmienená možnosť vymeniteľných poťahov, nastaviteľného operadla alebo polohovanie. Niektoré autosedačky – vajíčka – majú možnosť polohovania posedu až do polohy ležmo, čo je pre detskú chrbticu najzdravšia pozícia.

Pri väčších autosedačkách si všímajte nastavenie pozície pultíka (niektorým deťom pultík doslova vadí) alebo možnosť prispôsobiť dĺžku sedačky.

 

Odporúčame