Koľko vody majú deti denne vypiť

„Ale ja nie som smädný!” Bráni sa dieťa a odmieta fľašu s pitím, ktorú mu na výlete ponúkate. Hlavne v lete je to zásadný problém. Preto sme pre vás pripravili prehľad toho, koľko majú deti vypiť a taktiež pár tipov ako ich k tomu prinútiť.

Pre deti sú tekutiny ešte dôležitejšie ako pre dospelého. Napríklad telo dojčiat je tvorené až z 80 % vodou. Čím sme starší, tým viac vody ubúda – v tele starých ľudí je vody len 45 %.

Prečo je pitie dôležité

Pokiaľ nebude dosť piť, hrozí mu:

  • nadmerná únava,
  • nesústredenosť,
  • závraty,
  • bolesti hlavy,
  • zvýšený tlak,
  • zápcha
  • a tiež vyššie riziko vzniku úpalu. 

Ako ale orientačne spoznať, či dieťa dostatočne veľa pije? Pokiaľ ho nemôžete celý deň sledovať, skontrolujte raz za čas jeho moč. Ak je svetlá, je pitný režim dostatočný. V prípade, že je hutná a veľmi žltá, je príliš koncentrovaná. To znamená, že dieťa príliš málo pije. Nezabudnite však, že moč dožlta sfarbí napríklad aj vitamín B, ktorý dávate dieťaťu ako doplnok stravy.

Voda je najlepšia

Základom pitného režimu detí je čistá voda. Bez obáv môžu piť vodu z kohútika, ktorá je u nás prísne sledovaná. Veľkou výhodou je tiež to, že liter vody z vodovodu je asi tisíckrát lacnejší ako liter balenej vody. 

Vodu zo svojej studne im dávajte len v prípade, že máte rozbor zdravotnej nezávadnosti.

Vďaka športovému uzáveru fľaše sa dieťa nepoleje.Vďaka športovému uzáveru fľaše sa dieťa nepoleje.

Džúsy zmiešajte s vodou

Deti od začiatku učte na nesladené nápoje. Cukor v malinovkách, šťavách alebo čajoch nemá na detský organizmus pozitívny vplyv.

Zo sladkých nápojov je príležitostne vhodný iba 100% ovocný džús alebo mušt, ktorý nie je priemyselne dosladzovaný. Ešte pred podávaním ho ale zmiešajte s vodou. Dieťa neprijme toľko prírodných cukrov, po ktorých by mohlo byť hyperaktívne, a ovocných kyselín, ktoré v niektorých prípadoch dráždia žalúdok.

Čaje deťom varte najmä ovocné. Bylinkové sa potom hodia v prípade choroby. Dobrou variantou je aj roiboos, ktorý neobsahuje kofeín.

Koľko majú deti vypiť

Odporúčané množstvo vody záleží na veku i váhe detí. Podrobné údaje nájdete v nasledujúcej infografike.

Najmenšie deti by mali vypiť až 140 ml tekutiny na kilogram váhy. Naopak teenagerom stačí 70 ml na kilo váhy.Najmenšie deti by mali vypiť až 140 ml tekutiny na kilogram váhy. Naopak teenagerom stačí 70 ml na kilo váhy.

Teraz si na príklade ukážeme, ako vypočítať vhodné množstvo prijatých tekutín odporúčané českými pediatrami.

Máte osemročné dieťa, ktoré váži 36 kíl.

  • 36 kg × 60 ml = 2160 ml
  • 36 kg × 80 ml = 2800 ml

Dieťa by teda malo denne vypiť 2,2 až 2,8 litra vody. Vo veľkých horúčavách a pri športe alebo inej fyzickej záťaži je nutné piť ešte viac. Veľkú časť vody totiž telo vypotí.

Do denného odporúčaného objemu tekutín sa okrem nápojov započítava aj voda obsiahnutá v polievkach a v ovocí a zelenine.

Ako dokázať aby deti viac pili

Presvedčiť niektorých malých nezbedníkov, aby vypili potrebné množstvo vody, je niekedy poriadne umenie. Preto pre vás máme niekoľko osvedčených tipov.

Voda s citrónom

Obyčajná voda deťom chutiť nemusí, ale sladené limonády im zasa nechcete dávať vy. Skúste preto malú fintu. Pripravte do džbánu vodu s citrónom a mätou. Keď ju necháte chvíľu odstáť, získate chutný nápoj, ktorý vzhľadom pripomína domáce limonády z kaviarní.

Vodu ochutíte aj limetkou alebo pomarančom.Vodu ochutíte aj limetkou alebo pomarančom.

Pekný hrnček

Koho by bavilo piť z obitého reklamného hrnčeka? Deti určite nie. Kúpte im hrnček s ich obľúbeným motívom, ktorý im časté pitie spríjemní. Na výber máte z množstva obrázkov od mačky, psa, medveďa alebo napríklad aj lesných zvierat. Väčšie deti potom ocenia komiksovú tématiku

A ak hľadáte niečo naozaj špeciálne, siahnite po pohároch v tvare žiarovky. Z niečoho takého deti ešte určite nepili, takže ich to bude baviť. Navyše sa do jedného pohára zmestí až 400 ml tekutín.

Slamka

Užitočnou pomôckou sú slamky. Možno to sami poznáte – keď vám v reštaurácií donesú malinovku so slamkou, vypijete ju oveľa rýchlejšie než tú bez slamky. Ďalšou variantou sú priamo poháre so slamkou. Ich súčasťou je aj viečko, takže sa deti nepolejú a navyše si budú pripadať ako mama alebo otec s ich téglikom kávy.

Vlastný príklad

Najmä malé deti radi napodobňujú dospelých. Využite to vo svoj prospech. Dajte deťom rovnaký „dospelácký“ hrnček ako máte vy a sami často pite.

Aplikácia v mobile

Tento tip využijete so staršími deťmi, ktoré už majú vlastný inteligentný telefón. Nainštalujte im aplikáciu Plant Nanny, ktorá im sleduje pitný režim pomocou hry. V aplikácii sa starajú o kvetinku a vždy keď sa napijú, tak ju zalejú a rastlina vďaka tomu rastie.

Aplikácia je len v angličtine, takže na začiatku deťom s ovládaním pomôžte. Všetko si ale rýchlo zapamätajú a potom sa už zvládnu o svoju kvetinu starať samy.

Letné vodné hry

V lete padnú deťom vhod i rôzne hry s vodou. Pravidelný pitný režim síce nenahradia, ale vďaka schladeniu sa nebudú toľko potiť. Vďaka tomu nebude strata vody, ktorú už vypili, tak veľká.

Na hranie sú do horúceho počasia ideálne vodné pištole. Stačí pripraviť vedro s vodou, kde si deti doplnia „muníciu”. Alebo ich rovno nechajte vyvádzať v nafukovacom bazéniku.

Stačia obyčajné vedierka s trochou vody a deti sa už zabavia.Stačia obyčajné vedierka s trochou vody a deti sa už zabavia.

Ako sú na tom s pitným režimom vaše deti? Podeľte sa o svoje skúsenosti na Facebooku.

 

Odporúčame