3 miestnosti, kde vás ohrozujú baktérie

Podlaha, záchod, kľučky na dverách – to sú známe miesta, kde sa darí mikróbom. Lenže tisíce baktérií na vás často číhajú aj tam, kde by ste ich nečakali a kde možno kvôli nevedomosti upratovanie podceňujete. Preberieme si pekne jednu miestnosť po druhej.

1)   Kuchyňa: pozor na špongie a vodovodnú batériu

Ako často sa vám stane, že necháte špongiu nasiatu vodou ležať v dreze? Možno denne. A to je chyba, pretože do špongie sa zo špinavého riadu a z rúk dostáva tisíce baktérií, ktoré sa vo vlhkom prostredí veľmi dobre množia.

Podobne dobre sa baktériám darí aj vo vlhkých utierkach, ktoré, ruku na srdce, občas nepoužívame len na čistý, umytý riad. Preto je dôležité nechávať špongie a utierky dobre vyschnúť a často ich meniť – utierky každý tretí deň, špongie raz týždenne. Ak špongiu na chvíľu zohrejete v mikrovlnke, zbavíte sa tak baktérií, ktoré obsahuje, a až dvojnásobne predĺžite jej životnosť.

Utierky a mokré špongie na riad sú pre baktérie rajom. Zbaviť sa ich pritom môžete ľahko.Utierky a mokré špongie na riad sú pre baktérie rajom. Zbaviť sa ich pritom môžete ľahko.

V kuchyni nezabúdajte ani na linku, drez a vodovodnú batériu. S potravinami si totiž domov prinášate aj veľa nevítaných hostí – v surovom mäse, na neumytom ovocí a zelenine alebo v nepasterizovanom mlieku číhajú:

  • baktérie E. coli spôsobujúce črevné choroby,
  • baktérie Campylobacter, ktoré spôsobujú hnačky a teploty,
  • alebo Salmonela, ktorá vedie k salmonelóze.

Preto po porciovaní, obaľovaní, či marinovaní mäsa nezabudnite dôkladne umyť kuchynskú linku i vodovodnú batériu, ktorej ste sa pri varení dotýkali. Ideálny v boji proti baktériám je saponát – stačí klasická jar alebo môžete využiť ekologické saponáty.

Jeden lopár na mäso, iný na zeleninu a ďalší na pečivo. Vďaka tomu nehrozí prenášanie baktérií napríklad z mäsa na chlieb.Jeden lopár na mäso, iný na zeleninu a ďalší na pečivo. Vďaka tomu nehrozí prenášanie baktérií napríklad z mäsa na chlieb.

2) Kúpeľňa: možno vás prekvapí práčka plná baktérií 

V kúpeľni patrí k upratovacej klasike podlaha, vaňa a sprchovací kút. Okrem toho si ale dajte pozor aj na zubné kefky a pohárik, kde sa baktérie držia tiež.

Možno vás prekvapí, že obrovské množstvo baktérií sa nachádza aj v práčke. Ich hlavným zdrojom je spodná bielizeň, na ktorej zostávajú drobné čiastočky výkalov a baktérie, ktoré potom v práčke zostávajú. Ničí ich pranie na teplote aspoň 60 stupňov alebo chemické bielidlo. Inak baktérie v práčke ostávajú a čakajú na ďalšiu várku bielizne.

Aj čerstvo vypraná bielizeň je rajom pre baktérie. Vo vlhkom prostredí sa množia veľmi rýchlo, preto zbytočne nečakajte a bielizeň po vypraní rýchlo strčte do sušičky alebo zaveste na sušiak. Prečítajte si tiež, ako správne prať bielizeň.

Pretože vlhkosť sa zdržuje v celej kúpeľni, pravidelne miestnosť vetrajte, utierajte podlahu a tiež vysušte okná a sprchovú zástenu. Predídete plesniam a vytvoríte prostredie, ktoré sa roztočom a baktériám nebude ani trochu pozdávať.

Pri inventúre kúpeľne sa pozrite aj do svojho kozmetického šuplíka či priehradky. Štetce si zaslúžia vašu pravidelnú pozornosť – každý týždeň ich vyperte v horúcej vode s kvapkou šampónu na vlasy. A svoje rúže, riasenky či make-upy podrobte testu dátumu spotreby. So staršími kúskami sa nemilosrdne rozlúčte, tisíce baktérií na vašej tvári za to nestoja.

Samostatnou kapitolou je záchod. Ten čistite naozaj dôkladne a nevynechajte pritom ani splachovač. Pri splachovaní skúste myslieť na to, aby ste záchod najprv zavreli. Vďaka tomu zabránite rozprsknutiu drobných kvapôčok s baktériami z misy do celého priestoru – dôležité je to hlavne v bytoch a domoch, kde je kúpeľňa a záchod v jednej miestnosti.

Čistota – pol života. O rukách to platí dvojnásobne. Preto by vaša prvá zastávka po ceste z práce mala byť v kúpeľni.Čistota – pol života. O rukách to platí dvojnásobne. Preto by vaša prvá zastávka po ceste z práce mala byť v kúpeľni.

3) Spálňa: zamerajte sa na posteľ

Posteľné prádlo a periny sú plné baktérií. Je to spôsobené potom, vlhkom a čiastočkami kože. Roztoče a baktérie sa v takomto prostredí vyžívajú a posteľ znečisťujú svojimi výkalmi. Preto sa oplatí obliečky aj periny pravidelne zbavovať prachu, prať a vetrať. Obliečky meňte raz za dva týždne a nezabúdajte ani na žehličku – horúca para vám s ničením roztočov pomôže.

Matrace na tom s roztočmi nie sú oveľa lepšie ako obliečky. Lenže do práčky matrac len tak nestrčíte. Takže čo s ním? V prvom rade ho dôkladne vyklepte. Matrac potom poriadne povysávajte a môžete ho tiež rovnomerne poprášiť jedlou sódou. Keď ju necháte pôsobiť aspoň pol hodiny a potom povysávate, zbaví ho všetkých zápachov.

Kľučky a elektronika nesmú ujsť vašej pozornosti

Kľučky na dverách a elektronika sú rizikové hlavne z jedného dôvodu: dotýkame sa ich niekoľkokrát denne čistými aj špinavými rukami. Zablatené ruky zo záhradky si ale nepredstavujte – stačí čítať si správy na tablete v autobuse, v práci alebo v škole, položiť si mobil na sedačku vo vlaku a potom doma pekne na jedálenský stôl či kuchynskú linku. Alebo si s ním ľahnúť do postele. Na milióny nových baktérií je zamiesené.

Preto venujte pozornosť umývaniu kľučiek na dverách a svoj mobil, tablet či počítač pravidelne umývajte špeciálnym čistiacim prípravkom na elektroniku. Dobre využijete aj klasické dezinfekčné obrúsky na ruky.

A pozor – kopa baktérií je samozrejme aj na peniazoch. Len si predstavte, koľko ľudí muselo mať mince a bankovky v rukách pred vami!

Peniaze malým deťom do rúk nepatria. Bankovky a mince putujú stovky kilometrov a ľudia si spolu s nimi odovzdávajú aj milióny baktérií.Peniaze malým deťom do rúk nepatria. Bankovky a mince putujú stovky kilometrov a ľudia si spolu s nimi odovzdávajú aj milióny baktérií.

Rada na záver: v čom tkvie čaro čistej domácnosti bez baktérií? 

Udržať domácnosť bez baktérií je nemožné – ibaže by ste žili v prísne sterilnom laboratóriu. Základom čistej domácnosti je dodržiavanie elementárnych hygienických návykov, ako je napríklad umývanie rúk po použití toalety alebo po príchode z práce. Nebuďte úzkostlivo čistotní, ale premýšľajte o tom, čoho ste sa dotýkali napríklad pred jedlom.

 

Odporúčame