Najčastejšie chyby pri jazde na bicykli | Blog Mall.sk

Najčastejšie chyby pri jazde na bicykli

Sme národ cyklistov. Mnohí z nás však pri jazde na bicykli robia chyby, čo vedie k bolestiam chrbta a nôh, nepríjemným pádom alebo prechladnutiu. Ako sa týmto problémom vyhnúť a užiť si každú jazdu na 100 %?

Nesprávne nastavený bicykel

Zo zlej výšky sedla bolia stehná, zo zlého sklonu zase chrbát. Záleží tiež na pozícií riadidiel.

"Keď šliapete, mala by byť vaša noha v spodnej pozícii mierne pokrčená. Najlepšie nastavíte výšku sedla tak, že si na pedál položíte pätu a nohu vystriete. Takáto výška je potom ideálna, "odporúča Mgr. Lukáš Petr, bývalý šéf cyklistického klubu TJ Favorit Brno.

"Dôležitý je aj sklon sedla. Pokiaľ si sedlo sklopíte špičkou dole, hrozí, že z neho budete skĺzavať dolu. A tiež vás potom môže bolieť chrbát. Rekreačnom cyklistom by som odporúčal, aby mali sedlo rovnobežne so zemou, "pokračuje Petr, ktorý teraz pracuje ako konzultant pre obchod s bicyklami Triexpert.

,,Riadidlá si nastavte do rovnakej výšky ako sedlo, prípadne o pár cm nižšie. Nižšia poloha riadidiel zlepšuje aerodynamiku, doslova sa do bicykla položíte. Pretekári mávajú riadidlá oveľa nižšie ako sedlo, poloha na bicykli však musí byť pohodlná hlavne pre vás, " uvádza Petr.

Správne nastavená výška sedla a riadidiel je základom úspechu. • 

Ak to s jazdením na bicykli myslíte vážne, potom navštívte cykloservis, ktorý ponúka laserové merania postavy. Predajca vám na základe nameraných výsledkov nastaví alebo zostaví bicykel na mieru vašej postave.

Nesprávne oblečenie či obuv

Aby vás zo šliapania na bicykli neboleli chodidlá, musíte si zaobstarať cyklistické tretry. Tie majú vystuženú podrážku, takže jazda v nich je oveľa príjemnejšia. Navyše podáte aj lepší výkon.

Rekreačným cyklistom stačia hobby tretry, ktoré majú tvrdosť podrážky vyváženú tak, aby chránila chodidlo a zároveň sa v nich dalo chodiť. Podrážky cestných tretier pre profesionálov sú totiž veľmi tvrdé a zle sa v nich chodí - hodia sa len na krátku chôdzu. Takéto tretry by pri rodinnom cyklovýlete s návštevou hradu boli skôr na obtiaž.

Tretry s tvrdou podrážkou chránia vaše chodidlá a zvyšujú športový výkon. • 

Z oblečenia sú najdôležitejšie cyklistické nohavice alebo šortky, ktoré majú špeciálnu vložku v rozkroku. Z obyčajných nohavíc by vás po pár hodinách v sedle bolel zadok tak, že by ste ďalších pár dní sotva dokázali chodiť.

Z ďalších kúskov oblečenia si môžete zadovážiť funkčné tričko či dres, návleky alebo rukavice. Hlavne návleky na kolená sa vám budú hodiť v prípade, že sa počas dňa ochladí.

Prudké brzdenie

Prudké brzdenie na poslednú chvíľu je ten najlepší spôsob, ako sa na bicykli rozsekať.

Pri brzdení platí jednoduché pravidlo - brzdite zavčasu, plynule a zľahka. Nikdy by ste nemali brzdiť naplno, pretože v takom prípade sa vám zablokujú kolesá, prejdete do šmyku a koleso sa stáva neovládateľným.

Podobne ako v aute, ak vchádzate do prudkej zákruty, mali by ste si pribrzdiť a podradiť ešte pred vjazdom do zákruty.

"Brzdite prednou i zadnou brzdou súčasne. Predná brzda je síce účinnejšia, ale keď sa vám zablokuje koleso alebo na klzkom povrchu stratí adhéziu, spadnete. Ak dostanete šmyk na zadnom kolese, ustojíte to, ak na prednom, idete na zem. Najmä na šmykľavom povrchu buďte s prednou brzdou veľmi opatrní " odporúča ďalej Petr.

Precenenie vlastných schopností

Ak ste na bicykli nesedeli 2 roky, nerobte zo seba hrdinu a nechoďte s kamarátmi na ťažký singletrail do lesa ani si neplánujete 30km výlet.

Jazda v teréne je zážitok, najprv však musíte zvládnuť iné veci. • 

Radšej si najskôr precvičte základné jazdné schopnosti: napríklad rovnováhu.

Jednoducho si na zemi nakreslite vodorovnú čiaru a čo najpomalšie sa po nej vydajte. Cieľom je presne držať stopu, ísť pomaly a občas (takmer) zastaviť a znova sa rozbehnúť. Stačí pár desiatok minút a pôjde vám to skvele.

Pri jazde na bicykli sa nepozerajte dole pod predné koleso, ale niekoľko metrov pred seba - opäť ako v aute. Nikdy tiež nepozerajte na prekážku (napríklad kameň), ktorej sa chcete vyhnúť, pretože čím viac sa na ňu sústredíte, tým viac hrozí, že do nej nakoniec vrazíte.

Nezabudnite na mapu alebo GPS

Ak sa vydávate do územia, ktoré nepoznáte, nespoliehajte sa len na svoj orientačný zmysel.

Základnou výbavou každého cyklistu je stará dobrá mapa alebo - ešte lepšie - GPS navigácia. Stačí si zaobstarať cyklistický tachometer s GPS, ktorý vám na jedno nabitie vydrží celý deň. A keby nie, pribaľte si do batohu aj powerbanku.

Výhodou GPSiek je, že si môžete dané územie detailne priblížiť a objaviť aj skryté trasy. Ak aj napriek tomu dáte prednosť papierovej mape, kúpte si detailnejšiu s meradlom cca 1:60 000, maximálne do 1:100 000. Z tých väčších už nič moc nevyčítate.

 

Top 5