Dilema pred zimou: oplatia sa pneumatiky z bazáru?

V prípade, že na vozovke leží súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, musia slovenskí vodiči jazdiť v autách so zimnými pneumatikami. Nariaďuje im to zákon o cestnej premávke. Keďže však nové zimné pneumatiky bývajú drahé, je na mieste otázka – oplatí sa investovať do lacnejších pneumatík z bazáru?

Pri výbere zimných pneumatík nemáte len dve možnosti, ale rovno tri. Okrem nových a ojazdených si môžete kúpiť taktiež protektory.

Protektory sú renovované pneumatiky, pri ktorých výrobca na starú opotrebovanú kostru „nalepí“ nový dezén aj bočnicu plášťa. Cena kvalitných protektorov už je ale dnes takmer porovnateľná s cenami nových pneumatík, takže sa vo väčšine prípadov neoplatí.

Pri rozhodovaní medzi novými a ojazdenými pneumatikami sa riaďte hlavne tým, koľko cez zimu najazdíte.

Aktívnejší vodiči, ktorí auto vyťahujú každý deň a počas zimy najazdia tisíce kilometrov, by bez váhania mali kupovať pneumatiky nové. Naopak víkendoví vodiči, ktorí za celú zimu najazdia rádovo pár stoviek kilometrov, si za určitých okolností vystačia aj s tými z bazáru. Ale dávajte si na ne pozor.

Skontrolujte hĺbku dezénu

Ak sa rozhodnete pre kúpu zimných pneumatík z bazáru, ako prvé si overte ich opotrebovanie. Zimné gumy musia mať dezén hlboký minimálne 4 mm, hĺbku vždy zmerajte na viacerých miestach.

Opotrebovanie najľahšie „zmeriate“ pomocou ukazovateľov = malých gumových doštičiek, ktoré výrobca umiestnil do drážok gumy. Tieto doštičky sú vysoké 4 mm, takže dezén pneumatiky ich musí prevyšovať. Ak sú doštičky v rovnakej rovine ako zvyšok povrchu gumy (alebo len nepatrne nižšie), pneumatika je príliš opotrebovaná a nekupujte ju.

Hĺbku dezénu ľahko overíte na doštičkách v drážkach pneumatiky. Tie sú na zimných gumách vysoké 4 mm.Hĺbku dezénu ľahko overíte na doštičkách v drážkach pneumatiky. Tie sú na zimných gumách vysoké 4 mm.

Dajte si pozor na rok výroby

Každá pneumatika má na bočnici vyrazený tzv. DOT kód, z ktorého sa dozviete, kedy bola vyrobená.

Pri DOT kóde vás zaujímajú posledné štyri čísla, ktoré sú vždy vo formáte týždeň-týždeň-rok-rok. Ak teda máte na konci DOT kódu číslo 2412, znamená to, že táto pneumatika bola vyrobená v 24. týždni roku 2012. Takže zhruba v polovici júna.

Spravidla by pneumatika nemala byť staršia ako 5 rokov, pretože guma časom tvrdne a stráca svoje vlastnosti. Pri naozaj dobrom skladovaní je životnosť pneumatík dlhšia, ale na to sa pri predaji v bazári nemôžete spoliehať. Kupujte preto pneumatiky staré maximálne 3 roky – aby vám ešte aspoň dve zimy vydržali.

Pneumatika vyrobená v 10. týždni roku 2001.Pneumatika vyrobená v 10. týždni roku 2001.

Stav ojazdenej gumy môžete odhadnúť aj laickým pohľadom. Ak sú na bočniciach viditeľné hrče alebo praskliny, nič nekupujte. Skúste tiež posúdiť, či je pneumatika ojazdená symetricky – nerovnomerné opotrebovanie zhoršuje jazdné vlastnosti auta.

Sú naozaj o toľko lacnejšie?

Nakoniec možno zistíte, že kvalitná pneumatika z bazáru nie je vôbec o toľko lacnejšia ako nová. Navyše tiež zvážte, že kým nová pneumatika vám pokojne vydrží až 5 rokov, s tými z bazáru sa zrejme rozlúčite oveľa skôr – a budete musieť kupovať ďalšie. 

Pokiaľ sa vám teda nedostane do rúk naozaj výhodná ponuka od starého otca, ktorý 3 roky svoje zimné gumy skladoval na stojanoch v garáži, najazdil na nich pár kilometrov a predáva ich za skvelú cenu, choďte skôr do nových pneumatík. Tie najlacnejšie zoženiete už za pár desiatok eur – a aj tak budú lepšie ako staršie ojazdené gumy.

 

Odporúčame