Ako nastaviť monitor, aby chrbát ani oči netrpeli

Celý deň v práci, mnohí aj doma a málokto správne. Tak trávime čas pri počítačoch a často skrútení ako paragrafy s monitorom vysvieteným na maximum. Poďme to zmeniť!

Pozeranie do monitoru kazí oči. Túto poučku ste už určite počuli, pravdivá je ale len čiastočne. Dlhodobé sledovanie monitora totiž oči len unavuje, čo ale nie je o nič menej nepríjemné.

Ochrana očí je úzko spätá s ochranou krčnej chrbtice, základným nastavením monitora si tak pomôžete hneď dvakrát.

Preto ešte než budete čítať ďalej:

  • Nastavte si výšku monitora tak, aby ste hornú hranu mali na úrovni očí alebo ľahko nad ňou.
  • Sadnite si od monitoru minimálne na vzdialenosť dĺžky ramena.

Ak pri počítači trávite väčšinu dňa, dbajte o svoje zdravie.Ak pri počítači trávite väčšinu dňa, dbajte o svoje zdravie.

Hotovo? Tak si dajte pauzu

Prestávky sú pre zdravé oči najdôležitejšie. Pri práci na počítači totiž dlhodobo ostríme do diaľky a upierame zrak do jedného bodu. Na to naše oči nie sú stavané, preto by sme im po každej hodine strávenej pozeraním do monitora mali dopriať malú rozcvičku.

Pri pauze sa zadívajte z okna, ideálne na zeleň. Poriadne očami preskúmajte obzor, zaostrujte na rôzne vzdialené veci a veľa žmurkajte. Váš zrak také pravidelné cvičenie osvieži viac ako kvapky do očí, ktoré mimochodom nie sú pre každodenné používanie príliš zdravé.

Dbajte na dostatok svetla

Najlepšie miesto na umiestnenie monitora je bokom k oknu. Zaistíte si tak nielen ľahko dostupné rozptýlenie počas pauzy, ale predovšetkým dostatok denného svetla. To rozptýli nezdravé modré svetlo z monitora a oči sa nemusia toľko namáhať. Len pozor na odlesky.

Tieto pravidlá platia pre LCD monitory, staré CRT preblikávajú a pre oči nie sú vôbec zdravé.Tieto pravidlá platia pre LCD monitory, staré CRT preblikávajú a pre oči nie sú vôbec zdravé.

Zníženie námahy zaistí aj nastavenie dostatočne veľkého písma a správneho jasu. Jas monitora by mal byť podobný ako jas okolia, pri práci večer ho preto výrazne stlmte a navyše si pri stole rozsvieťte lampičku.

Aby ste nemuseli nastavenie jasu meniť niekoľkokrát denne, pomôže vám niektorá z inteligentných aplikácií. Napríklad aplikácia f.lux sa riadi východom a západom slnka v našej zemepisnej šírke a automaticky nastavuje zdravý jas monitora. Nezľaknite sa, keď budete mať večer monitor v ružových a červených farbách - pre oči je to oveľa zdravšie.

Pravý uhol je ten pravý

Správne nastavenie monitora by malo zabezpečiť, že nebudete nakláňať hlavu dopredu. Napriek tomu na tento zlozvyk myslite a snažte sa ho zbaviť. Vašej krčnej chrbtici vôbec nepristane a môže byť príčinou bolestí krku a hlavy.

Dlhodobá práca na notebooku je bez monitoru nepohodlná a predovšetkým nezdravá.Dlhodobá práca na notebooku je bez monitoru nepohodlná a predovšetkým nezdravá.

Inak je základné pravidlo zdravého sedenia pri počítači jednoduché: samé pravé uhly na rukách aj nohách. Strážte si teda:

  • Chodidlá rovno položené na zemi a pravý uhol v kolenách.
  • Pravý uhol medzi predlaktiami a ramenami, lakte by mali byť v rovnakej úrovni ako bedrá.

Ramená nedvíhajte ani príliš nezvesujte a ako sa hovorí - nehrbte sa. Rovný chrbát vám pomôže udržať opora v oblasti bedier. Pokiaľ ju vaša stolička nemá, dajte si medzi operadlo a bedrá zrolovaný sveter alebo uterák.

 

Odporúčame