Čím nakŕmiť dojčatá? 5 potravín, ktoré sú opradené mýtmi

Láska prechádza žalúdkom. A hlavne tá materská. U malých detí je totiž spokojné bruško základom všetkého. Niektoré mamičky však svojím dojčatám určité lahôdky nedoprajú. Zistite, prečo je dobré nedať na povedačky a servírovať bábätku aj ryby či pečeň.

Ryby, rožky alebo pečeň. Niektoré potraviny sú opradené zástupom mýtov, takže sa im mamičky obozretne vyhýbajú. V skutočnosti ale mnoho z týchto jedál pomáha správnemu vývoju detí a urobí dobre nielen brušku dojčaťa.

Do 4. až 6. mesiaca doprajte bábätku výhradne materské mlieko alebo mliečnu dojčeneckú výživu. Pozrite sa, na ktoré potraviny zaostriť potom.

Strava dojčiat by mala byť pestrá a vyvážená.Strava dojčiat by mala byť pestrá a vyvážená.

1. Ryby

Ešte pred pár rokmi by ste rybu nenašli v kuchyni žiadnej zodpovednej mamičky. Patrí totiž medzi hlavné alergény. Panovalo preto presvedčenie, že ich preventívne vyradenie z detského jedálnička zníži možnosť neskoršieho výskytu alergie.

Dnes sa lekári zhodujú, že ryby naopak obsahujú látky, ktoré nesmú vo vyváženej dojčeneckej strave chýbať. Sú to predovšetkým bielkoviny a omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré podporujú poznávacie funkcie dieťaťa aj správne fungovanie imunitného systému.

Ak chcete, aby boli vaše deti bystré a pozorné, servírujte im už od útleho veku rybie dobroty. Nemalo by to však byť častejšie ako dvakrát týždenne. Kapor, losos aj pstruh sú ideálne. Z morských zvoľte tresku alebo makrelu. Namixujte ich do príkrmov. Ale pozor na kosti!

Detskú stravu môžete spestriť rybou. Má mnoho látok, ktoré pomáhajú správnemu vývoju.Detskú stravu môžete spestriť rybou. Má mnoho látok, ktoré pomáhajú správnemu vývoju.

2. Lepok

Podobný mýtus nepláva len okolo rýb, ale aj lepku. Odkladáte jeho zaradenie na detské menu, rovnako ako to robili naše mamičky a babičky? Chyba. Odborníci upozorňujú, že potraviny s lepkom by deti mali dostávať, aj keď ich ešte dojčíte.

Práve dlhé váhanie totiž môže potenciálne zvyšovať riziko alergií a lepkovej neznášanlivosti v neskoršom veku.

Ak už má vaša ratolesť aspoň 5 mesiacov, na nič nečakajte a dajte jej ochutnať obilné príkrmy. Lepok totiž nájdete vo všetkých potravinách, ktoré obsahujú:

  • pšenicu,
  • raž,
  • jačmeň
  • alebo ovos.

Začnite s malým množstvom instantnej dojčeneckej obilnej kaše alebo krupice, postupne dávky zväčšujte a rozmaznávajte malého drobca napríklad nadrobenými piškótami v desiate.

Nevynechávajte z detskej stravy lepok. Predídete tak neskorším problémom s alergiou.Nevynechávajte z detskej stravy lepok. Predídete tak neskorším problémom s alergiou.

3. Vnútornosti

Niektorí ľudia sa konzumácie vnútorností obávajú. Majú totiž strach, že obsahujú škodlivé látky. Tým skôr ich odmietajú servírovať malým deťom. Aj keď pečeň a obličky fungujú v tele živočíchov ako prírodná čistička, odpadové látky v sebe nezadržiavajú, ale naopak ich vylučujú von z tela. Takže sa nie je čoho báť.

Podľa lekárov je pečeň navyše hotovou studnicou zdravia – aj pre dojčatá. Sú totiž bohatým zdrojom bielkovín, minerálnych látok i vitamínu A. Čo do obsahu železa hravo porazia aj hovädzie mäso – nájdete ho v nich asi 6× toľko.

Zaraďte pečeň na zoznam dojčenských dobrôt dvakrát mesačne. Uvarené budete mať za pár minút – príprava pečene je totiž jednoduchá. Navyše neobsahuje vlákna, takže sa dá jednoducho rozpučiť a pridať do príkrmov.

4. Biele pečivo

V dobrej viere rodičia niekedy zatracujú klasické biele pečivo, ktoré podľa nich nemá dostatok živín ani vlákniny. Nakupujú radšej celozrnné rožky, aby deťom dopriali to najlepšie a najzdravšie. V skutočnosti však robia pravý opak.

Celozrnné pečivo totiž vlákniny obsahuje až príliš. A na také množstvo nie je malé detské telíčko stavané. Nadmiera vlákniny potom môže u detí spôsobiť:

  • bolesti brucha,
  • nadúvanie,
  • hnačku
  • alebo zápchu.

Malému dojčaťu preto dávajte klasický biely rohlík – ten je pre vyváženú stravu nevyhnutný. Na rozdiel od celozrnného chleba obsahuje asi polovičné množstvo vlákniny, ktoré deťom bohato stačí.

Malým deťom kupujte výhradne biele pečivo, ktoré obsahuje menej vlákniny. Odporúčané denné množstvo vlákniny pre deti zistíte, keď k ich veku pripočítate 5.Malým deťom kupujte výhradne biele pečivo, ktoré obsahuje menej vlákniny. Odporúčané denné množstvo vlákniny pre deti zistíte, keď k ich veku pripočítate 5.
 

5. Rastlinné tuky

Ešte naše babičky tvrdili, že tradičné maslo je zdravé a rastlinné tuky sú len umelá náhradka. Dnes také mýty neplatia a zásoba masla v chladničke už nie je nutnosťou.

Podľa detských lekárov by vám naopak nemal v špajze chýbať rastlinný olej, ktorý na rozdiel od klasického masla neobsahuje cholesterol. Práve rastlinné tuky totiž majú v detskom jedálničku tvoriť asi dve tretiny z celkového príjmu tukov. A používať ich môžete už do prvých nemliečnych príkrmov.

Ak pripravujete svojej ratolesti dusenú mrkvu alebo inú zeleninu, nebojte sa ju upravovať práve na oleji. Slnečnicový, repkový alebo olivový olej prospejú detskému zdraviu. Podobne  bez váhania namažte aj desaťmesačnému bábätku kúsok pečivamargarínom.

Rastlinné tuky majú tvoriť dve tretiny z detského celkového príjmu tukov.Rastlinné tuky majú tvoriť dve tretiny z detského celkového príjmu tukov.

Či už budete pripravovať dobroty pre vaše bábätko z čohokoľvek, nezabúdajte na základné pravidlo: všetkého s mierou. U malých detí to platí dvojnásobne. Jedlo pre dojčatá do jedného roka by sa nemalo soliť, ani sladiť

 

Odporúčame