Bojujte proti chrípke studenou sprchou i cesnakom

Ráno sa zobudíte s bolesťou hlavy, v práci vás začína trápiť zimnica a večer si líhate s horúčkou a únavou celého tela. Chrípka je zákerná – akonáhle na vás skočí, nezbavíte sa jej niekoľko dní. Je preto lepšie proti nej bojovať prevenciou. Pozrite sa na 10 rád, ako sa pred chrípkou uchrániť.

Na rozdiel od prechladnutia alebo angíny nesprevádza chrípku nádcha ani bolesť hrdla. O to horšia je ale celková únava a oslabenie organizmu, ktorý musí bojovať s horúčkou aj nepríjemným dráždivým kašľom

Vírus chrípky na vás navyše môže skočiť kdekoľvek, prenáša sa totiž vzduchom. Stačí zakašľanie suseda v autobuse a už ju máte. 

Dajte si pozor aj na prechádzanie z prekúrených kancelárií do premrznutých sychravých ulíc. Častým striedaním teplôt je telo náchylnejšie a ľahko chrípke podľahne.

Akonáhle spozorujete niektoré z príznakov chrípky, zaľahnite do postele a začnite s liečbou.Akonáhle spozorujete niektoré z príznakov chrípky, zaľahnite do postele a začnite s liečbou.

Je lepšie zamerať sa na prevenciu, než sa potom trápiť so zákerným bacilom v posteli. Skúste viac myslieť na svoj jedálniček a dodržiavať zdravý životný štýl. Riaďte sa desiatkou základných pravidiel a nedovoľte chrípke, aby si na vás zasadla.

1. Veľa spánku

Ak každý večer ponocujete a budík vás ťahá z postele ešte pred svitaním, vaše zdravie vám veľmi nepoďakuje. Medzi najúčinnejšie spôsoby prevencie proti bacilom totiž patrí dostatok odpočinku.

Nedostatočným spánkom až trojnásobne zvyšujete riziko, že vás baktérie doženú a nakazia. Neodpočinuté telo má totiž nižšiu obranyschopnosť.

2. Doplňujte vitamíny

Ak chcete pred chrípkou utiecť, vezmite si na pomoc vitamíny a minerály, ktoré si s ňou poradia. Do tela vám ich napumpuje predovšetkým pravidelná dávka ovocia a zeleniny, ktorá vo vašom jedálničku nesmie chýbať.

Najúčinnejším bojovníkom proti chrípke je vitamín C, ktorý:

  • zvyšuje funkciu bielych krviniek,
  • posilňuje imunitný systém
  • a zastavuje infekcie.

Najviac ho nájdete v citrónoch, pomarančoch a kivi. Urobte si smoothie alebo ovocný šalát a pridajte aj extra zdravé superpotraviny.

Ovocie funguje nielen ako prevencia proti chorobe, ale aj ako účinný liek. Keď chrípku skutočne chytíte, vitamín C zmierni jej príznaky a pomôže vám uzdraviť sa.Ovocie funguje nielen ako prevencia proti chorobe, ale aj ako účinný liek. Keď chrípku skutočne chytíte, vitamín C zmierni jej príznaky a pomôže vám uzdraviť sa.

3. Hlavne pokoj

Chrípku najlepšie porazíte, keď budete všetko brať s ľadovým pokojom. Vystresovaní ľudia majú totiž v krvi vyššiu hladinu hormónu interleukínu 6, ktorý podporuje vznik a rozvoj zápalov a chorôb.

Vyhýbajte sa stresu, potom bude v rovnováhe aj váš imunitný systém a bacily si na vás netrúfnu.

4. Zahrievajte sa jedlom

Nepodceňujte silu dobrého jedla – poteší váš žalúdok, ale tiež imunitný systém. Jedným z preventívnych opatrení proti chrípke je totiž vyvážená a pestrá strava.

Zapojte do nej hlavne cesnak. Ten nie je účinnou zbraňou len proti upírom, ale aj vírusom. Má dezinfekčné vlastnosti a funguje ako prírodné antibiotikum

NÁŠ TIP: Nebojte sa vyraziť po cesnakovom obede do spoločnosti. Napite sa po jedle mlieka, ktoré pachy neutralizuje.

Chrípku skúste jednoducho vypáliť. Ostré korenia a štipľavé jedlá majú zahrievacie účinky, ktoré pôsobia ako obrana proti nachladnutiu a chrípke. Infekcie eliminujú napríklad chilli alebo chren.

Vašu imunitu ale povzbudia aj vlašské orechy a ovsené vločky. Obsahujú totiž betaglukány, ktoré bojujú s prípadnou nákazou. Zo svojho jedálnička naopak vyškrtnite:

  • biele pečivo,
  • smažené jedlá,
  • mliečne výrobky,
  • džúsy.

Všetky tieto potraviny totiž organizmus ochladzujú, a tým ho robia náchylnejším na choroby.

Nezabúdajte na štipľavé jedlá, ktoré vám doslova rozprúdia krv. Ostré chilli, chren alebo cesnak vás zahrejú a všetky bacily z tela vypália.Nezabúdajte na štipľavé jedlá, ktoré vám doslova rozprúdia krv. Ostré chilli, chren alebo cesnak vás zahrejú a všetky bacily z tela vypália.

5. Čistota – pol života

Ak vonku vyčíňa chrípková epidémia, radšej sa vyhýbajte preľudneným miestam. Obmedzujte spoločenské akcie a ak je to pre vás možné, aj jazdu mestskou hromadnou dopravou.

Napríklad na tyčiach a rukovätiach v električke môže vírus zostať až 3 hodiny. Po príchode do práce či domov si preto vždy umyte ruky alebo majte v zálohe dezinfekčné vlhčené vreckovky.

6. Teplo sa obliekajte

Prechladnuté telo sa ľahko stane terčom chrípkového vírusu. Nezabúdajte sa hlavne v zimných mesiacoch poriadne obliekať, ideálne zvoľte niekoľko vrstiev. Pri športových aktivitách nedajte zime šancu a kúpte si termobielizeň, v ktorej budete v teple. Obliecť si ju ale môžete pokojne aj na cestu do práce alebo popoludňajšiu prechádzku s deťmi. 

7. Dodržujte pitný režim

Univerzálne pravidlo, ktoré je prevenciou proti zimnej chrípke i letnému úpalu – pite. Za deň by ste mali vypiť 2 až 3 litre tekutín. Čistú vodu prekladajte hlavne na jeseň a v zime horúcimi nápojmi

Na výber máte zo zástupu liečivých čajov, ktoré v prevencii proti chrípke obstoja na jednotku. Pite čaj:

  • šípkový –šípky obsahujú až desaťkrát viac vitamínu C než citróny, odvádzajú škodliviny z organizmu a bojujú proti infekciám,
  • zázvorový – zázvor aktivuje srdcovo-cievny systém a prehrieva organizmus,
  • čierny s citrónom a medom – citrón je v kombinácii s medom najúčinnejším liekom proti chrípke – obsahuje totiž vitamíny A, C a E, ktoré zabraňujú šíreniu chorôb.

Prevenciou proti chrípke nemusia byť len liečivé čaje. Zo šípok si môžete na prehriatie organizmu uvariť napríklad marmeládu alebo šípkový sirup.Prevenciou proti chrípke nemusia byť len liečivé čaje. Zo šípok si môžete na prehriatie organizmu uvariť napríklad marmeládu alebo šípkový sirup.

8. Otužujte sa

Nečakajte s bojom proti chrípke až do zimy. Prevencia je otázkou celého roka. Môžete začať napríklad s otužovaním. Váš organizmus si tak postupne zvykne aj na náročné podmienky a zvýši svoju obranyschopnosť.

Nemusíte sa však vrhať do zamrznutej rieky. Stačí zakončiť každodennú sprchu prúdom studenej vody alebo pravidelne chodiť do sauny.

9. Cvičte

Pohyb lieči. Pravidelným športovaním otužíte celé svoje telo a posilníte si zdravie. Nič sa ale nemá preháňať. Nezabudnite na pravidlo číslo 1 – dostatok odpočinku. Vaše telo sa potrebuje po každom výkone poriadne zregenerovať.

10. Nechajte pôsobiť éterické vône

Hoci sa to nezdá, preventívnym opatrením proti chrípke môže byť aj príjemná vôňa vášho domova. Éterické oleje pridávané do aromatických lámp a odparovačov totiž patria medzi najsilnejšie prírodné lieky.

Obsahujú látky, ktoré ničia baktérie a vírusy, takže vytvoria z vašej domácnosti oázu zdravia. Proti chrípke sú najúčinnejšie vône:

  • eukalyptu,
  • tymiánu,
  • levandule,
  • borovice
  • alebo oregana.

Majú totiž dezinfekčné účinky.

Proti chorobám bojujte vôňou. Nechajte doma odparovať napríklad levanduľový olej. Inhalovaním jeho vône podporujete imunitu a zároveň sa chránite proti vírusom a infekciám.Proti chorobám bojujte vôňou. Nechajte doma odparovať napríklad levanduľový olej. Inhalovaním jeho vône podporujete imunitu a zároveň sa chránite proti vírusom a infekciám.

 

Odporúčame