Ako funguje tím BI?
Členíme sa na skupiny podľa troch základných odvetví. To prvé je postavené na získavaní dát, ich transformáciu a ukladanie na jednom mieste. Potom je druhá vetva, ktorú by som nazval data science. Vďaka nej sme schopní predikovať, čo sa stane. V tom treťom odvetví sú analytici, ktorí nemusia mať programovaciu zručnosť, ale musia byť dobrí v hypotézach. Vedia si klásť otázky, na ktoré si s pomocou dát odpovedia.
Môže jeden človek zvládnuť všetky tri odvetvia?
Málokedy. A keď áno, tak sú to najcennejší ľudia. V Česku by som ich spočítal na prstoch jednej ruky. Pokiaľ by niekto zvládol všetko, okamžite ho berieme.
BI nie je pre každého
Je možné povedať, že sa opakujú nejaké vlastnosti u ľudí, ktorí sa zaoberajú analytikou? Čo musíš mať, aby si v odbore uspel?
Podľa mňa je to nasadenie a zažranosť. To je to, čo si pri pohovore všímam ako prvé. Je to ako v športe, pokiaľ ťa do toho niekto tlačí, tak to nebude fungovať. Akonáhle je v tom zápal, je to úplne inde.
Dokážeš tieto vlastnosti u kandidátov vždy rozpoznať?
Nie vždy je to možné. Preto pozývame ľudí na dve až tri kolá. Samozrejme, potrebné sú znalosti, druhá vec je schopnosť nejakého triezveho uvažovania. Hľadáme ľudí, ktorí sú skeptickí. A veľmi dobrou vlastnosťou je schopnosť ísť o úroveň nižšie. Keď sa rieši nejaký problém, tak ho nielen identifikovať, ale povedať si, prečo nastal a aké sú možnosti riešenia.
Aké znalosti a schopnosti je potrebné mať?
Záleží na tom, ktorou cestou sa chce človek vydať. Pokiaľ chce získať dáta, je potrebné rozumieť, ako fungujú databázy a ako sa spájajú rôzne dátové zdroje. Data science je vyslovene o programovaní, je v tom veľa štatistiky a matematiky, takže to často vyžaduje vzdelanie v tomto odbore.
Čo váš tím spája?
Nemôžem povedať, že by sme mali rovnaký životný štýl. To ani nejde, keďže je nás 25. Nekontrolujem, kedy ostatní chodia do práce alebo ako dlho im trvá vyriešiť problém. Pokiaľ sa povie, že úloha musí byť hotová do určitého termínu, tak sa na to spolieham. Spája nás biznisová zodpovednosť.
Napadne ti nejaký omyl, z ktorého ste sa poučili, ktorý vás nasmeroval?
My „failujeme“ v podstate v jednom kuse. Myslím, že je to celkom dobrý prístup. Z chýb sa učíme.
Dáta sú dnes silnou zbraňou
Ty si to už načal, dalo by sa jednoducho povedať, aký je podľa teba hlavný prínos vášho oddelenia pre firmu?
Analyzujeme, kde sa má pritlačiť a ubrať. Zaujíma nás User experience, zákaznícka analytika, optimalizácia marketingového budgetu a reklama všeobecne. Ďalším prúdom je postavenie nového reportingu, ktorý by mal byť biznisovo silnejší a manažéri by sa oň mohli oprieť pri každodennom rozhodovaní.
Aké sú najčastejšie problémy, s ktorými sa stretávate?
Napríklad prídu ľudia zo sales, že im „padajú“ televízie a my hľadáme, kde je problém. Prípadne riešime nové produktové stránky, a to, ako sa tam užívatelia chovajú. Veľa ľudí vo firme používa nástroje ako je Google Analytics, prídu s nejakou hypotézou, ale nevedia z dát vyčítať, čo to znamená.
Napadá ti príklad, kedy prišla požiadavka o pomoc a vy ste našli riešenie, vďaka ktorému bolo možné pohnúť sa z miesta?
Typickým príkladom je marketing – to je to, keď sa raz pozriete na šaty, a potom vás prenasledujú na celom internete. Remarketing sa tvári, že je to super užitočná vec. My sme však prišli s hypotézou, že možno až tak super nefunguje a investície do neho nie sú rentabilné. Táto hypotéza sa pomocou testu inkrementality potvrdila a performance tým obmedzil náklady v rádoch státisícov mesačne.
Dalo by sa povedať, že je v tom intuícia?
Nie. To, čo niekto nazýva intuícia, je pre mňa skúsenosť. Veľa skúseností. Existuje taká známa veta, že ak niekto robí biznis na základe pocitov, tak je to len ďalší človek s názorom, ktorý pravdepodobne príde o prachy.
Aké firmy sú pre vás vzorom v rámci odboru?
V rámci Česka sme suverénne najďalej. Mimo retail sú to už iba banky a dobre sú na tom tiež mobilní operátori. Prial by som si, aby sme boli dátovo orientovaná firma. Aby sa aj ľudia, ktorí nie sú na úplne dátovo postavených pozíciách dokázali v základných dátach orientovať a nerozhodovali sa na základe pocitov. Vzorom je pre mňa určite Amazon a potom Booking.
Mall Group o pár krokov napred
Hovoríš, že Mall Group je v práci s dátami najďalej. V čom sú naši ľudia iní oproti tým, ktorí robia BI inde?
Keď sa občas stretneme na meet-upoch, mám pocit, že problematika, ktorú riešime my, je o pár levelov vyššie. To, čo kolegovia z iných firiem považujú za úspech, je často vec, ktorú u nás – keď to trošku preženiem – zvládajú dievčatá na recepcii. Nechcem, aby to znelo namyslene, ale vďaka portfóliu, ktoré Mall Group má, sme naozaj získali zásadný náskok pred českým trhom. To vďaka tomu, že sa nám podarilo dobre postaviť a vybalansovať tím. Snažíme sa tu mať mladých a talentovaných, rovnako tak skúsených ľudí s históriou. Dávame si záležať aby fungovali aj medziľudské vzťahy.
Vidíš výhodu v tom, že máte pod sebou viac e-shopov?
Určite. Napríklad keď vidíme, že na Malle „padajú“ notebooky, otvorím si dáta na CZC.cz a zistím, že je to trhová záležitosť a nič s tým neurobím. Veľká pridaná hodnota je v tom, že je každý zapojený do viacerých projektov. Myslím si, že to výrazne zvyšuje odbornosť človeka.
Neexistuje väčšia hviezda, než Avinash Kaushik
Čo ťa vlastne priviedlo k analytike?
Ako vývojár som kamarátom tvoril webové stránky. Nezaujímalo ma, ako vyzerajú, ale či fungujú a aké je správanie návštevníkov. Testoval som rodičov alebo sestru, ale zdalo sa mi, že nemám veľmi reprezentatívnu vzorku. Začal som preto zisťovať, ako merať web a aké sú možnosti. Nakoniec som sa dostal k nástroju, ktorý po čase kúpil Google a dnes sa volá Google Analytics. Učil som sa ho používať a bavilo ma to viac a viac.
Aké sú tvoje doterajšie skúsenosti v odbore?
Behom štúdia som mal part-time v AVG, kde som sa už zaoberal analytikou. Potom som sa presunul do agentúry H1. Tam som mal pomerne veľké množstvo klientov, medzi ktorými boli aj slušní hráči. Od malých a stredných e-shopov cez blogy až po veľkých operátorov, banky, Nivea, atď. A potom som prešiel rovno do Rockaway. V odbore pracujem asi 7 rokov.
Máš nejaký profesijný vzor, ktorý ťa nasmeroval?
Trebárs Avinash Kaushik. Na tejto planéte v našom odbore neexistuje väčšia hviezda. Venuje sa biznisovej interpretácii dát, prichádza s novými myšlienkami. Bol podľa mňa pri vzniku odboru ako takého, vlastne ho definoval. Má blog s obrovskou návštevnosťou, určite ho odporúčam sledovať.
Keby si teraz mal ísť na gymnázium, kde sa študenti rozhodujú, čím sa budú živiť a chcel by si ich nalákať k sebe do tímu, čo by si im povedal?
Snažte sa behom štúdia pochopiť čo najviac z oblasti matematiky. Venujte sa moderným technológiám, a sledujte, ako sa vyvíja trh. Za všetkým musíte vidieť peniaze. Pomáha to pri rozhodovaní a priorizovaní.
BI tím má dvere pre nových záujemcov vždy otvorené. Rád privíta nové sily a zároveň odovzdá skúsenosti. Hlavné je, aby ste boli zapálení do odboru a mali biznisovú zodpovednosť. Pokiaľ vás rozhovor bavil a dokážete si predstaviť, že by ste sa stali členmi tímu, pozrite sa, aké pracovné pozície sú voľné na novo vytvorenom profile BL na COCUMA.