Ak vám má bicykel vydržať čo najdlhšie, je správne zazimovanie jedným z najdôležitejších bodov celoročnej údržby. Jednoduchým postupom, ktorý využívajú aj cykloservisy, predídete poškodeniu citlivých častí aj zdĺhavej jarnej oprave. A keď sa vonku vyčasí, vy len vytiahnete bicykel z garáže alebo z pivnice a šliapnete do pedálov.
Základné vybavenie doplňte niekoľkými vychytávkami
Bežný cyklista s horským, krosovým alebo mestským bicyklom si pri údržbe poradí so základným vybavením. Určite si pripravte sadu cyklistického náradia a nezabudnite ani na:
- vedro s horúcou vodou,
- čistú handru,
- metličku,
- starú zubnú kefku,
- čistiaci saponát,
- silikónový olej,
- vazelínu.
Prácu vám uľahčia aj ďalšie vychytávky ako práčka na reťaz, ochranné nálepky na rám alebo špeciálne stojany, do ktorých bicykel upevníte a jednoduchšie sa vám s ním pracuje.
Vyberte si vreckové náradie >>
Najprv sa zbavte nečistôt
Ak máte vybavenie, pustite sa do práce. Najskôr celý bicykel zbavte bahna a nečistôt. Najlepšie vám to pôjde, keď z rámu odmontujete predné a zadné koleso. Princíp ich uchytenia sa líši, zvyčajne však stačí, keď povolíte stredové skrutky a zo zadného kolesa zhodíte reťaz. Odmontovaním získate voľný prístup ku všetkým záhybom konštrukcie.
Na očistenie rámu aj kolies použite metličku a handru namočenú v teplej vode. Ak nečistoty držia, vyskúšajte saponát alebo niektorý zo špeciálnych prípravkov, ktoré sú šetrné k rôznym druhom kovu i životnému prostrediu. Nikdy nepoužívajte vysokotlakové hadice - ľahko by ste zničili ložiská kolies a stred rámu, kam wapka vtlačí nečistoty i vodu.
Zamerajte sa na prehadzovačku a reťaz
Dôkladné očistenie vyžadujú najmä prehadzovačka, prešmýkač, pastorky (kolieska, po ktorých obieha reťaz) a samozrejme i reťaz.
Každá reťaz sa šliapaním do pedálov vyťahá. Pred zazimovaním skontrolujte, či si už nezaslúži vymeniť - overíte to nástrojom, ktorý pripomína pravítko a hovorí sa mu mierka, posuvník alebo kaliber.
Ak je reťaz stále dobrá, máte tri možnosti, ako ho vyčistiť:
- vydrhnete ho kefkou priamo na bicykli,
- nasadíte na neho práčku na reťaz,
- reťaz zložíte cez tzv. spojku (špeciálny článok uvoľníte kliešťami alebo špagátom, potom ho pripevníte nitovačom), vložíte ju do nádoby s čistidlom, vydrhnete ju kefkou, opláchnete vodou a usušíte.
Všetko na čistenia bicykla nájdete tu >>
Skontrolujte šrámy po sezóne
Po umytí rámu, kolies a pastorky reťaz poriadne vysušte a starostlivo si všetky časti prezrite. Pravdepodobne odhalíte drobné škrabance od kamienkov na ráfikoch kolies alebo zodratý lak rámu.
Drobné šrámy sú prirodzené, ale aj s nimi si ľahko poradíte. Odreniny pretrite syntetickou antikoróznou farbou. Miesta, kde dochádza k opotrebovaniu laku, prelepte špeciálnou ochrannou nálepkou.
Skontrolujte tiež výplet kolesa a overte si, že sú drôty napnuté. Zalepte prázdne duše alebo ich rovno vymeňte za nové - ak má váš bicykel tzv. bezdušový systém, dolejte tesniacu tekutinu až na jar, aby zbytočne nezostarla. Prezrite pre istotu aj boky plášťov, v prípade tržných rán sa s plášťom rozlúčte, inak prvú jarnú vychádzku zahájite defektom.
Ako vymeniť dušu za 15 minút? >>
Namažte len tie časti, ktoré si to vyžadujú
Preskúmajte aj stav tzv. bowdenov, ktoré umožňujú radenie a brzdenie. Lanká by ste mali raz za 2 roky kompletne vymeniť. Ak však nie sú uvoľnené a nemajú rozštiepené konce, aspoň ich premažte. Povytiahnite ich z uchytenia na ráme a namažte lanko silikónovým olejom - moderné kolesá vedú bowdeny vnútri rámov, potom ich musíte pri údržbe odmontovať.
Olej potrebujete ešte na:
reťaz, náboje, vidlica, tlmiče.
Naneste ho toľko, aby ste premazali celý diel, a zvyšný olej zotrite handričkou.
Vazelínou namažte pedále, sedlovú rúrku a ďalšie miesta, kde dochádza k treniu. Zabránite zbytočnému opotrebovaniu a na jar nebudete musieť riešiť tuhý odpor pri zdvíhaní sedlovky alebo škrípanie pedálov.
Sústreďte sa na brzdy
Blížite sa do cieľovej rovinky. Poriadne skontrolujte brzdy, či už ich máte kotúčové, alebo ráfikové (U-brzdy, V-brzdy).
Kotúčové brzdy fungujú na hydraulickom princípe a sú jednoduchšie na základnú údržbu - u väčších zásahov ako odvzdušnenie alebo únik brzdovej kvapaliny je naopak lepšie vziať bicykel do servisu. Pred zimou sa zamerajte na to, či:
- brzdová páka kladie pri stlačení mierny odpor,
- brzdové lanká nie sú poškodené,
- brzdové doštičky nie sú lesklé alebo užšie ako 3 mm,
- brzdové kotúče majú čistý povrch a prechádzajú stredom doštičiek.
Pri ráfikových brzdách preverte páčku a lanká rovnakým spôsobom ako u kotúčových. Potom sa pozrite na čeľuste a brzdové klátiky:
- čeľusť musí byť vycentrovaná a dotiahnutá k rámu i vidlici,
- klátiky musia celou plochou dosadať na ráfik a nesmú prísť do kontaktu s plášťom kolesa.
Zaparkujte na suchom mieste
A je to skoro hotové. Pred uskladnením mierne vypustite plášte a nastavte prešmýkač s prehadzovačkou na najmenšie kolieska, aby sa reťaz zbytočne nenapínala.
Bicykel by mal zimu prečkať na suchom mieste so stálou teplotou. Ideálna je vykurovaná miestnosť, garáž alebo pivnica. Naopak balkón je núdzové riešenie - ak nemáte inú možnosť, prehoďte cez koleso deku alebo si kúpte špeciálny poťah na kolesá.
4 hlavné kroky
Umyť, prezrieť, namazať a uložiť. Postup pri zazimovaní bicykla je jednoduchý a rozhodne platí, že opakovanie je matka múdrosti. Vyskúšajte si to. Na jar potom rovno vyrazíte na cyklotrasu pozdĺž rieky alebo na trek do lesa - zatiaľ čo ostatní sa ešte len budú poobzerať po servise.