V otužilom tele zdravý duch: začnite s otužovaním ešte dnes

Blíži sa čas nachladnutí a návštev u doktora. Nevydávajte sa však na veľký nákup Paralenu – radšej sa začnite otužovať. V priebehu krátkeho času tak posilníte svoju imunitu a prospejete svojej psychike. Poradíme vám, ako začať.

Otužovanie je o poznanie lacnejšie a účinnejšie ako umelé prípravky na posilnenie imunity. Stačí, keď zmeníte spôsob, ako sa ráno sprchujete. Ak sa v zime často klepete pri čakaní na autobus alebo ste náchylní na nádchu a nachladnutie, mali by ste sa začať otužovať.

Pravidelným otužovaním:

  • vybudujete obranyschopnosť organizmu,
  • znížite riziko vysokého krvného tlaku
  • a potlačíte príznaky alergií.

Otužovanie má tiež veľký vplyv na psychickú pohodu, preto sa počas neho vďaka vyplavovaniu hormónov dostanete do takmer euforického stavu.

Napriek tomu, že je otužovanie zdraviu veľmi prospešné, nie je vhodné pre všetkých. Neskúšajte ho, ak máte problémy so srdcom a krvným tlakom. Ak máte iné zdravotné problémy, preberte otužovanie najprv so svojím lekárom.

Po pravidelnom otužovaní budete lepšie znášať zimné počasie a teploty pod nulou.Po pravidelnom otužovaní budete lepšie znášať zimné počasie a teploty pod nulou.

Prvé kroky

Dôležité je začať malými krôčikmi a neskočiť do studenej vody po hlave. Úplne zo začiatku skúste niektorú z týchto metód:

  • Namočte sa na pár sekúnd do studenej vody od kolien nadol. Hneď ako si zvyknete, môžete postupovať vyššie.
  • Namočte si do studenej vody hubku a potierajte si ňou telo.
  • Počas sprchovania teplou vodou pomaly znižujte jej teplotu.

Dobrou prípravou je taktiež otužovanie bez vody:

  • Spite pri otvorenom okne.
  • Znížte si doma kúrenie o tri až päť stupňov.
  • Každé ráno si zacvičte na balkóne alebo s otvoreným oknom, a to bez bundy, mikiny alebo svetra.

>> Zacvičte si na balkóne v novom športovom oblečení. <<

Ranné cvičenie v tričku a s otvoreným oknom je tiež účinnou formou otužovania.Ranné cvičenie v tričku a s otvoreným oknom je tiež účinnou formou otužovania.

Sprcha je základ

Hneď ako si na niektorú z týchto metód zvyknete, môžete prejsť na najdôležitejší rituál každého otužilca – sprchovanie studenou vodou.

Sprchujte sa studenou vodou každé ráno – ak sa vám otužovanie zapáči, môžete ho praktizovať dvakrát denne – ráno a večer. Ranná studená sprcha je však dôležitejšia – lepšie posilní imunitu a naštartuje vás do nového dňa.

Pre otužovanie je kľúčová zotrvačnosť, preto si z neho urobte pravidelný rituál. Ak raz za čas vynecháte, nič sa nedeje, ale majte na zreteli, že bez pravidelnosti otužovanie nebude fungovať. Ak len pár dní za sebou vynecháte, telo si bude musieť na studenú vodu znovu zvykať.

Na otužovanie je ideálny sprchový kút. Ak máte vaňu, skúste si v nej aspoň čupnúť, nech v studenej vode nesedíte.Na otužovanie je ideálny sprchový kút. Ak máte vaňu, skúste si v nej aspoň čupnúť, nech v studenej vode nesedíte.

Počas sprchovania dodržiavajte tieto pravidlá:

  • Studenou vodou sa sprchujte v priemere tri minúty. V zime čas pokojne skracujte a v lete predlžujte.
  • Sprchujte si najprv trup a končatiny, až na záver hlavu – hlava je totiž na studenú vodu najcitlivejšia.
  • Počas sprchovania sa môžete pohybovať, napríklad prešľapovať, vrtieť sa alebo tancovať – na studenú vodu si tak lepšie zvyknete.
  • Po osprchovaní sa rýchlo utrite suchým uterákom. Môžete si tiež dať pár zahrievacích cvikov, napríklad drepov.
  • Otužujte sa vždy pred raňajkami.

Ak sa stane, že ochoriete, otužovanie prerušte, pretože by sa vám choroba mohla zhoršiť. Pokračovať môžete, len čo sa uzdravíte. Pretože z vás ale budú otužilci, choroba vás prejde rýchlejšie než predtým.

 

Odporúčame