Pripravte svoj bicykel na jazdu letom

Vonku je konečne pekne a tak prvýkrát po zime šliapnete do pedálov. Lenže úha! Po prvých pár kilometroch sú tu problémy - na vyfučaných dušiach sa vám zle jazdí, brzdy moc nebrzdia alebo vám dokonca niekde v poliach praskla reťaz. To na pekný výlet rozhodne nevyzerá, preto radšej bicykel na novú sezónu dobre pripravte.

Blato musí preč

Prvým krokom je poriadne umytie. Pod nánosom špiny si totiž nemusíte všimnúť súčiastky, ktoré začínajú vykazovať vady. Stačí vedro s teplou vodou, umývací prostriedok a kefu. Pokiaľ chcete späť dostrieborna vydrhnúť aj ozubené kolieska prevodov, kúpte si špeciálny odmasťovací prostriedok určený priamo pre bicykle.

Dofúkajte duše

Ďalšie sú na rade kolesá. Skontrolujte, či už nemáte príliš opotrebované plášte. Medzi cyklistami sa traduje pomôcka, že ak máte vyjazdených 20 percent vzorky, prichádzate o 80 percent jazdných vlastností.

Potom je na rade hustenie. Ak bicykel stál celú zimu niekde v pivnici alebo garáži, máte takmer stopercentnú istotu, že kolesá budú čiastočne vyfúknuté. Správnu hodnotu hustenia nájdete uvedenú na bočnej strane plášťa. K jej overeniu slúži tlakomer alebo inak povedané manometer.

Ak so svojím horským bicyklom jazdíte hlavne po asfalte, nafúkajte duše na vyššiu z uvedených hodnôt. Ale ak naopak radi vyrazíte do drsnejšieho terénu, hustite o niečo menej. Takýto plášť je potom priľnavejší a lepšie tlmí nárazy.

Informácie o hustení nájdete na plášti kolies.Informácie o hustení nájdete na plášti kolies.

Skontrolujte brzdy

Ďalšou kľúčovou súčasťou každého horského bicykla sú brzdy. Záleží na tom, či máte ráfikové alebo kotúčové. Ale čo keď už si nepamätáte, aký typ bŕzd máte? Spoznáte to ľahko.

Ak aktivujete brzdu a na ráfiky kolies sa z každej strany ako čeľuste pritlačia brzdové gumičky (klátiky), máte ráfikové. Pri druhom type bŕzd doštičky zastavujú oceľové kotúče.

Každý typ bŕzd má inú údržbu.Každý typ bŕzd má inú údržbu.

Údržba ráfikových bŕzd je jednoduchšia. Ak sa vám dajú páčky pritlačiť až skoro k rukoväti, musíte utiahnuť lanko alebo vymeniť opotrebované brzdové klátiky. Skontrolujte si tiež ráfiky. Väčšinou majú v strede brzdnej plochy priehlbinu. Ak klátiky ráfik tak vybrúsia, že hlbší otvor už nie je skoro viditeľný, je čas na výmenu ráfiku.

U kotúčových - zvlášť tých hydraulických - je servis zložitejší. Ak rovnako ako v prvom prípade stlačíte páčky až k riadidlám, znamená to, že kvapalinu v brzdách je nutné vymeniť alebo je treba systém odvzdušniť. Ak nemáte s opravou kolies skúsenosti, radšej tieto práce nechajte na servis.

 

Namažte reťaz a vidlicu

Poslednou nevyhnutnou súčasťou jarnej prípravy je mazanie. Najskôr je na rade reťaz. Ak ste ju už vyčistili, naneste mazivo. Prebytočnú tekutinu zvonka na reťazi zotrite, inak by sa na ňu zbytočne lepili nečistoty.

Namažte iba reťaz, na prevodové kolieska mazivo nepatrí.Namažte iba reťaz, na prevodové kolieska mazivo nepatrí.

Ak máte horský bicykel s odpruženými vidlicami, doprajte starostlivosť aj im. Na vidlice potrebujete iné mazivo ako na reťaz - najlepšie sú silikónové spreje.

Iné miesta na bicykli sa nemažú. Týka sa to hlavne prešmykovača, prehadzovačky a ozubených koliesok jednotlivých prevodov. Ak by ste im mazivo predsa len dopriali, bicyklu tým uškodíte. Na súčiastky sa nalepí piesok a ďalšie nečistoty, ktoré ich začnú obrusovať.

A už takmer môžete vyraziť. Len ešte nezabudnite skontrolovať povinnú výbavu.

Povinná výbava zvyšuje vašu bezpečnosť, preto ju nepodceňujte.Povinná výbava zvyšuje vašu bezpečnosť, preto ju nepodceňujte.

 

Odporúčame