5 tipov, ako premôcť únavu. Ide to aj bez litrov kávy

Jarná únava nie je žiadna moderná choroba. Už naši predkovia totiž čelili oslabeniu organizmu z dôvodu niekoľkomesačného nedostatku slnka, ťažkých jedál či straty energie pre všadeprítomnú zimu. Čo s tým teraz?

Niekto o jarnej únave ani nevie, iný sa trápi niekoľko dní a snaží sa preľstiť svoju myseľ litrami kávy. To však nie je dobré riešenie – pre telo i psychiku bola zima veľkým náporom, preto je najvyšší čas začať sa o seba poriadne starať a rozmaznávať sa.

1. Nastavte tvár slnku

Kam nemôže slnko, musí lekár. Toto porekadlo platí hlavne po zime, keď prvé slnečné lúče pôsobia ako balzam na dušu.

Vďaka slnku sa v koži tvorí vitamín D. Ako to funguje? Ultrafialové žiarenie dopadá na kožu a z cholesterolu v ľudskom tele vzniká vitamín. V zime, keď sa slniečko schováva, máme nedostatok vitamínu D. To spôsobuje napríklad:

  • tehotenskú cukrovku,
  • osteoporózu
  • alebo zvýšený krvný tlak.

Navyše, na slniečku načerpáte dobrú náladu vďaka sérotonínu. To je hormón, ktorý telo produkuje na slnečnom svetle. V zime sa nedostatok sérotonínu prejavuje napríklad úzkosťou a podráždením.

Ale pozor - všetkého veľa škodí. Aj na jarnom slnku sa ľahko spálite, takže si nezabudnite na výlety pribaliť opaľovací krém.

Na záhrade je na jar množstvo práce. Načerpajte najprv silu na slniečku, nech vám to ide od ruky.Na záhrade je na jar množstvo práce. Načerpajte najprv silu na slniečku, nech vám to ide od ruky.

2. Uľahčite svojmu tráveniu

Kačica s kapustou, pečené bravčové koleno alebo tlačenka. Málokto si v zime upiera tieto typické slovenské lahôdky, ktoré sú však veľkým náporom na tráviace orgány.

Žalúdku alebo žlčníku môžete hneď uľaviť tým, že nabehnete na zdravú jarnú stravu s menším množstvom:

  • cukru,
  • tuku
  • a tiež umelých prísad.

Tráveniu prospeje liečebná kúra, pri ktorej na pár dní vylúčite mliečne výrobky. Tie sú totiž náročné na trávenie a zaťažujú predovšetkým pečeň, ktorá sa musí popasovať s nestrávenou bielkovinou a odbúrať ju.

Možno máte pocit, že prekonať dlhú zimu vám pomohli všelijaké dobroty. Našťastie, už je tu jar a vy môžete svoj jedálny lístok bez obáv odľahčiť.Možno máte pocit, že prekonať dlhú zimu vám pomohli všelijaké dobroty. Našťastie, už je tu jar a vy môžete svoj jedálny lístok bez obáv odľahčiť.

3. Doprajte telu vitamíny

Váš imunitný systém mal celú zimu plné ruky práce a na jar je tu navyše ďalšia vlna nachladnutí a chrípok.

Svojmu zdraviu najviac pomôžete poriadnou vitamínovou bombou. Ovocie a zelenina v obchodoch ešte síce nie sú to pravé orechové, ale vy si zvládnete svoju dávku vitamínov pripraviť aj doma.

  • Klíčky. Za pár dní naklíčite fazuľu mungo, šošovicu alebo hrach. Strukoviny najprv na 1 deň ponorte do vody a nechajte napučať. Potom ich až do naklíčenia preplachujte 2x denne v nádobe na naklíčenie. Tú si ľahko vyrobíte zo zaváraninového pohára s dierkami vo viečku. Nádobu naplníte vodou, postavíte hore nohami a necháte tekutinu pomaly vytekať.
  • Žerucha. Plytkú misku vysteľte vrstvou vaty a nahusto posypte semienkami žeruchy. Udržiavajte ich vo vlhkom prostredí, ale nikdy ich nemáčajte vo vode, nech nesplesnivejú. Už o necelý týždeň môžete tesne nad korienkami strihať žeruchu. Má zľahka štipľavú chuť a výborne sa hodí napríklad na chlieb s maslom.
  • Kvasený kapustový šalát. Nastrúhajte kapustu, posypte ju soľou, rascou aj celým korením a podľa chuti aj strúhanými jablkami, mrkvou či chrenom. Potom zmes vo vysokej nádobe poriadne postláčajte, nech pustí vodu. Následne na kapustu položte tanierik a zaťažte ho napríklad nádobou plnou vody. Šťava z kapusty je nad tanierikom a ku kapuste nemá prístup vzduch. Kvasenie trvá asi 1 až 2 týždne.

Poslom jari sú aj reďkovky plné vitamínov, sodíka, mangánu či železa.Poslom jari sú aj reďkovky plné vitamínov, sodíka, mangánu či železa.

4. Hýbte sa

Bicykel, turistika i jogging sú tým pravým, čo vás na jar nakopne. Všimnite si zaujímavý detail: zatiaľ čo sa na svižnú prechádzku nejakú dobu odhodlávate a veľmi sa vám nechce, domov sa vraciate nabití energiou a s rozhodnutím pustiť sa napríklad do čistenia bazénu alebo žehlenia hromady bielizne.

Za túto zmenu nálad nemôže nik iný než endorfíny. Hovorí sa im tiež hormóny šťastia a uvoľňujú sa pri fyzickej aktivite. Vďaka nim človek prestáva cítiť bolesť a má dobrú náladu. Kedy si vyrazíte von pre svoju dávku endorfínov?

Jarná únava sa týka aj detí. Vezmite ich so sebou von a užite si spoločnú vychádzku alebo si napríklad choďte zaplávať.Jarná únava sa týka aj detí. Vezmite ich so sebou von a užite si spoločnú vychádzku alebo si napríklad choďte zaplávať.

5. Venujte sa príjemným činnostiam

Je vaším veľkým potešením káva s kamarátkami? Tak si ju doprajte. Po náročnej zime, chorobách a nedostatku slnka je potrebné urobiť si radosť. Pustite sa tiež do svojich koníčkov – napríklad do cvičenia alebo záhradkárčenia.

Nezabudnite na poriadny spánok – pri ňom totiž telo regeneruje a načerpáva veľa síl. A zvládnete ho aj s bábätkom.

Čo ak únava pretrváva?

Dlhodobé bolesti a niekoľkotýždňovú únavu nepodceňujte. Pravdepodobne to nie je obyčajné vyčerpanie, ale príznak choroby – napríklad depresie alebo problémov so štítnou žľazou. Zájdite preto radšej k doktorovi. A nezabudnite – najlepšou prevenciou únavy je dostatok slnka a čerstvého vzduchu.

 

Odporúčame